July 16, 2012

SeDiHnYa BiLa TenGoK

Agak lama juga takde entri baru..
sebenarnya lebih kepada tak der mood..
sebabnya.....
hati bengkek sangat2 dek sikap
manusia yang tak bertanggungjawab..


Dah berminggu sabar tapi
kesabaran akhirnya sampai tahap siling.
2 hari lepas saya rasa nak meraung!
bukan sekali , tapi 2 kali pada hari tu!


Semua berpunca dari sekor anak kambing jiran yg 
dilepaskan masuk dalam kawasan rumah saya
hinggakan segala pokok yg ditanam 
seperti cempedak, limau nipis, anak durian dan ciku tinggal batang saja.
Kambing tu cerdik, datang rumah waktu kami gi kerja dan 
waktu kami berada dalam  rumah.
Paling menyedihkan pokok2 orkid (6 pasu) saya yang galak berbunga dulu
habis rongak daunnya sampai berterabur pasu
dan tercabut  pokoknya.(orkid saya letak atas simen jer tak digantung).

Lepas beberapa kali kejadian, petang tu suami beritau jiran 
pasal kambingnya tapi selamba je dia jawab, 
"dah kurung " tak tau macamana terlepas.
(padahal hari2 terlepas konon)
Yang menambah sakit hati dan rasa nak meraung
bila malam tu sekali lagi orkid saya tunggang terbalik dan
hanya tinggal batang.
Waktu tu saya rasa nak gi campak2 jer pokok2 orkid saya tu kat depan
rumah dia tapi suami saya larang, kalau tak sure saya buat(brutal tak)?
Geramnya mereka boleh buat selamba derk  macam tak ada apa2 berlaku.
Dulu ayam2 mereka juga buat hal berak merata atas simen depan rumah saya.


Inilah rupa daun2 orkid sewaktu masih menghijau daunnya sebelum dibaham
anak kambing jiran sebelah rumah.


sewaktu berbunga ari tu..


Tengoklah rupa pokok2 ni selepas dibaham..
habis rongak daunnya
..arrrrggghhhhhh!!!

v

v

v

v

v

v

v

v

v

v

v

v




siapa yang tak frust bila berlaku macam ni kan?
tak tau akan terus hidup ke tak.
sedih  :(

Kalau nak pelihara haiwan ternakan tu, pastikan
haiwan2 ini ditempatkan di kawasan
yang sepatutnya mereka berada dan
tidak menceroboh masuk ke kawasan orang.
Apa lagi memusnahkan tanaman dan harta benda orang lain.


p/s: kalau terserempak dengan anak kambing tu lagi, nak tangkap
dan tambat kat tepi pagar rumah dia
tak pun sorok dalam reban ayam ...hahaha!




16 comments:

NoorVictory said...

Huhuhuhuhu~

Saya pun akan meroyan klo jadi macam nihhhhhhhhh.. Huk3

m.u.l.a.n said...

woooohhhooo.. cenggitu saya dah keluar pedang samurai tu.. report ke majlis perbandaran la sbb ada hewan berkeliaran...

awat tu tak bertimbangrasa.. jaga lah hewan ternakan sendiri elok2..

ieda said...

ya allah kak
saya dot rasakan kesedihan akk .. huhuhu kesiann akk penant nak jaga pokok orkid nie kan .. dah lah cerewett , ada lakk jiran macam nie .. ;)

the malay male said...

pasang pagar elektrik.

bukankosong said...

ohmai god

yg cantik dah jadi hina

xpe, nnti dapat tangkap kambing tu buat sate

diam2 dahla

padam muka jiran bodo tu bila diaowg tercari2 kambingnyer

nnti cakap bukan kamu 'dah kurung ke? ' then gelak sinis dlm hati

satu lagi hantar sate kambing ke umah jiran, kata masak lebih ye

puas hati! hoho

Kalamhati said...

huhu geramnyo la lagu deh..mmg susoh klu tuan dio jenih lepas tgn gitu..kt kampung sy pun byk kambing hok lepas koksir

whitecappuccino said...

@noor victory: a'ah..huhuhu...tak tau nak kata apa daaa.
@mulan: sungguh sadis
@ieda: ye la ieda...sedih amat
@the malay male: agaknya banyakla haiwan dia melekat kat pagar tu he
@bukan kosong: haha..puas ati kan???

Tinta Emas said...

Kalau saya pun geram jugak...kadang2 ada jiran yg macam gini pun menyusahkan kita sahaja...

kasihredha said...

sedih jugok baco n3 nih...dpt merasakan perasan bila pokok orkid keno make dgn kambing tu...kelakarpun ada jugok...part brutal tu...hihi

whitecappuccino said...

@kalamhatia; nok pegho sgt tapi nyussoh ko oghe.
@tinta emas: betul tu..tension!
@kasihredha:hehe..brutal jugok sayo kak!

Anisa Anuar said...

ish2 berkeliaran anak2 kambing tu ek...
nisa listkan blog ni dalam entry ni...
http://anisa-mylife.blogspot.com/2012/07/breaking-down-my-favourite-blog-june.html

Cik Nur said...

YaALLAH..sayangnya pokok2 tu..agaknya sesedap rasa kambing tu mengunyah ye kak..!

ish2...lepas ni tgkap buat lamb chop je kak..hihih

Mr.Clive said...

sabar kak...sabar...adoi...sayang nyerrr...cantik gilerrr dorang...haihh
meh kita panggang kambing2 tu...=_='

sudipVSsenduk said...

sampai gondol ko buat pokok ni... sampai hati ko kambing, sob sob sob

anisalya said...

jangan tambat depan rumah dia. tambah depan pagar akak. nanti tgk la dia datang ambi. masa tu boleh la bebel sikit. blh pulak dia buat mcm tu ye. jiran apa la ni...

Ixbarr Abdullah said...

memang bengkek kalau camni.. kalau tak silap klu ikut hukum haiwan ternakan yang makan di kawasan orang lain, tuan tanah tu boleh tuntuk daging haiwan atau anak cucu kambing tu....sebab makanan kambing tu hak kita dan jadi darah daging kambing tu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...