July 7, 2011

No TiTLe



Kdg2 manusia itu lupa, mentari di siang hari bukannya
penyuluh kejahatan yang abadi.
Bukan pendorong kejahiliahan yang tak bertamaddun,
bukan kebodohan zaman gelap yang sempit.
Tapi cahaya itu jalan penyuluh di lorong
kebutaan mata yang memandang
tapi hati yang berbunga riang mencari secangkir kasih
Ilahi agar diri diredhaiNya.


Aku hanya bisa berkata apa saja,
aku hanya bisa melaluinya,
aku hanya bisa mengeluarkan setiap zarah
ketidakpuasan dalam memiliki dunia.
Tapi dalam tak sedar  betapa airmata itu menjadi
saksi kehinaan diriku mencari cahaya.
Namun hati tak pernah goyah.
Walau dilandai badai yang menggegar alam buana,
aku harus melangkah dan terus berpijak di bumiNya.


Kata orang, manusia itu mudah lupa,
kata orang bukan mudah memulakan segalanya,
kata orang hati batu manakan kenal erti penyesalan,
kata orang, betapa hinanya hidup berbuat dosa.
Mana satu kan bisa dihitung,
mana satu kan bisa dijunjung,
mana satu yang bisa memberi untung.


Andai hati tak pernah percaya,
mimpi takkan dianyam di alam fantasi 
dan tak mungkin pungguk kan setia menanti.
Andai ku punya hati,
akan ku seru waktu dulu agar
kembali menjadi saat terindah
agar penyesalan tak singgah di hati.



14 comments:

Ayuni said...

betul!

Shafiq said...

Sebagai manusia, aku mudah alpa..

Hanis MY said...

puitisnya kak nor, yer memang sy stuju... tapi sy tak lupa akan kak nor eh apakah lari topik, hehe ampunnn

KizZ said...

Tak banyak dah.Stuju!

♕ Mr.IX ♂ said...

'Manusia' = asal daripada Bahasa Arab bermaksud "Orang yang Lupa"...

WaNi^^ said...

terbaek la , wany sukee , hee :D

http://inibelogaque.blogspot.com/2011/06/mind-warp-optical-ilussion.html

Farah Shamsudin said...

Sangat Setuju!

NUR said...

betul tu..

manusia mudah lupa.. selepas 24 jam hanya 20 peratus yg boleh diingati..

wahida said...

betul tu kak...manusia mmg mudah lupa...

Cempaka R.Minta said...

hii
terkadang begitu juga

sissyira said...

salam

makna sebenar hidup ini semakin menjauhi bila nafsu menjadi raja dihati...

ini cik ita said...

why no title? sb seribu mcm rasa,seribu mcm cerita dlm penulisanan akk tu.....manusia bukannya 'mudah' lupa cuma.....lupa tu sdh spt menjadi sebahagian hidup.....

delarocha said...

sekali sekala akak bermonolog, sgt memberi kesan.

Ayuni said...

Salam Ramadhan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...