March 24, 2011

SeKaLi LaGi SaYa TeRHaRu

Assalamualaikum
  • Pagi tadi saya menerima sms dari bekas pelajar saya yang baru dapat result SPM kelmarin..
       Smsnya berbunyi begini,
      "Salam...walaupun keputusan SPM saya 
       tak berape membanggakan teacher 
       apapun  tq teacher kerana sudi mengajar saya"

  • Sekali lagi saya terharu. 
  • Sms ini  dihantar oleh bekas pelajar (lelaki) saya yang bukannya dari kelas kelas sains tulen .
  • Dia dari kelas yang ke lima dan keputusan SPMnya hanya sekadar cukup makan.
  • walaupun tak berapa pandai, dia yang saya kenali amat baik pekertinya dan suka menolong guru2.     
  • baru teringat, tiada pun sms dari pelajar2 yang cemerlang.
  • kecuali seorang pelajar lelaki yg mendapat 8A 2B datang berjumpa saya dan mengucapkan  terima kasih.
  • bukan mengungkit, tak jugak terkilan, jauh sekali mengharapkan sanjungan.
  • sekadar untuk renungan bersama.                                                                                    

19 comments:

kay_are said...

sebab tu x setuju sebenarnye bile sekolah asingkan dak pandai ngan yang kurang pandai.. kesian kat kelas bawah sebab di anak tiri kan, sedangkan ade je yang akhlak lagi baik dari kelas2 pandai tu..

Ayuni said...

hm, yg pandai sombong sgt, mcm menolong anjing tersepit!

monalea said...

guru pekerjaan yang sangat mulia.lea dari kecik lagi memang bercita2x nak jadi cikgu.pernah g interview tapi bukan rezeki.

whitecappuccino said...

@kay_are: ya tapi mereka berlainan aliran sebab tu
kelas berlainan.
@Ayuni: memang ada yg pandai bila dah habis sekolah, sombong.
@monalea:takpe, rezeki kat lain lea.

kiz said...

sabar je lah cikgu...

whitecappuccino said...

@kiz: dah biasa kiz..tak apa. :)

norh said...

bergantung pada attitude...

Akmall Razlan said...

xpe lah kak.... redha je lah...sebab apa...redha guru it penting...kdg2 mungkin mereka terlupa... maafkan mereka...
tpi..tahniah!!!...sebab guru2 di Malaysia ni..(baik ke..buruk ke..tetap guru)... anak2 MAlaysia menjadi terpelajar...cuma it is up to them corak hidup mereka...
congrats kak!!!...

whitecappuccino said...

@norh:betul
@akmall:it's ok akmall..memang redha :) tq!

Shafiq said...

Bila baca luahan hati akak, saya teringat cikgu-cikgu sekolah saya dulu..

Akmall Razlan said...

kak..saya tagged akak kat contest... ni link dia..http://akmallrazlan.blogspot.com/2011/03/1st-contest-dari-xcyber-pose-depan.html

xpe kan?

mommylavender said...

selain student sendiri, mak bapa pun kena main peranan...kalu anak2 lupa...emak bapa kena menghargai guru2, ni tak bila anak2 kena denda ke hape cepat lak bt report...bila anak2 berjaya dlm pelajaran, ape salah bt penghargaan....mommy amat menghormati smua cikgu2...n cikgu yg mengajar anak2 mommy...tq nur mengajar anak bangsa kita menjadi insan celik ilmu n celik pekerti

Hanis Azla said...

entah kenapa saya juga turut terharu.. tak perlu cemerlang baru kita beringat utk berterima kasih dan bersyukur.. Alhamdulillah.. ada juga yg menghargai jasa guru yg terlalu byk itu..

noa said...

baru aku tau perasaan seorg cikgu
*nanti aku pesan kat anak2 aku (in future laaa :p)

ENTRY HOT : Beku

Akmall Razlan said...

kak....saya tagged akak lagi.....

http://akmallrazlan.blogspot.com/2011/03/lulu-caldina-1st-giveaway.html

ni linknya...

Kalamhati said...

Inilah yg yg selalu buat guru terkilan..
kalau yg sekolah rendah plak..mereka ucap terima kasih
hanya kepada guru yg mengajar mereka di thn 6 je..
guru yg mengajar mereka sejak dr tahun 1 smpi thn 5 tu
mereka buat tak nampak je..

selalu dgr luahan kesal dr guru2 yg pernah mengajar murid tersebut..huhu

kdg2 murid yg sederhana ataupun yg kurang pandai tu lg ingat dan hormat kat kita...jumpa kt mana2 tak segan silu nak sapa kita..

Unknown said...

sekadar dari pengalaman..

biasanya murid yang berada di kelas hujung lebih menghormati dengan bertanya khabar kepada guru berbanding murid yang cemerlang

whitecappuccino said...

@rozuan:memang beul sangat2 tu..
@kalamhati:sama macam sekolah men juga.setuju.
@nora: a'ah/bagus tu
@akmall: tq.
@hanis:tq
@mommy: sama2
@shafiq: :)

Ce'gu JAERA said...

betul3x... kat sekolah saya pun pelajar yang cemerlang selalunya sombong sangat. berlagak. Pelajar yang belakang2 tu lah yang selalu ringan tulang membantu kita...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...