April 10, 2011

KeSiaN MeReKa, KeSiaN LaGi SaYa

Semenjak dua menjak  ini saya berada dalam keadaan tidak selesa ekoran MASALAH problem yang melanda diri saya. Bunyi macam teruk jer?? Ya, memang teruk bagi saya sebab MASALAH problem ini benar2 mengganggu keharmonian perjalanan hari2 yang saya lalui...Hohoho...macam berat sangat masalah yang ditanggung??

Ya! Keharmonian dan kesejahteraan diri saya terganggu  gara-gara bintik2 merah yang bertandang di kaki dan lengan saya. Kehadiran bintik2 merah yang kecil ini menyebabkan kegatalan tahap kena garu!. Akibatnya jari2 semakin  aktif  menggaru. Very itchy!. Bila dah seronok menggaru makin banyak la bahagian yang terlibat, especially kaki dan bahagian lengan..yang paling sadis, kesan garuan meninggalkan parut hitam kecil yang mencacatkan pemandangan!  Nasib baik tak merebak kat muka...Kalo tak, tak dapat nak saya bayangkan!

Sebenarnya dah 2 kali gi klinik, the first klinik, doktor cakap alergik..tapi tak tau alergik sebab apa. Bila makan antibiotik dan sapu krim tak der apa2 perubahan. Seminggu selepas itu gi plak another clinic, doc check dgn magnifying glass, dia cakap disebabkan hama....tu dia! hama tak lain tak bukan datang dari.. OHHH!! KUCING KU!!!




Rupanya, kulit saya memang lokek..yang lain2 dalam rumah saya tak de apa2 pun. Dulu dah pernah kena kes gini sebab burung merpati peliharaan dekat rumah..
Kucing saya yang sekor tu pulak (Russian Blue) sangat manja dan suka  menggesel2kan badan dia kat kaki saya. Sekarang dia diletakkan di luar rumah. Terkebil2 dia tengok saya bila saya tak bagi dia tido dalam rumah.

Sekarang keadaan masih tak banyak berubah, masih lagi itchy selepas disapu ubat racun dan telan ubat tuk alergik. Kalo tak jadi jugak lepas ni kena gi berendam kat kolam air panas kot.

ubat2

Ada apa2 cadangan untuk meredakan kegatalan ini???

21 comments:

monalea said...

salam, tulah kak saya takut ngan kucing ni. takut kena gatal2x.Sebab pernah sekali tido umah akak ipar yang banyak kucing, seminggu saya mc kak. badan sanmapi dengan muka merah dan bengkak

Shafiq said...

Cubala mandi air panas. Manala tahu boleh reda sket. Sabar ek akak. :-)

whitecappuccino said...

@monalea:Wslm lea, Oo..patutla jadi phobia plak ya..

♥ Princess ♥ said...

ciknor, mandi air suam n letak garam sikit..insyaAllah

whitecappuccino said...

@shafiq: ok..tq..nanti akak try
@princess: oh ya?..insyaallah ..nak trylah..tq!

Ayuni said...

tomeynye....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
mandi air laut .dan mandi air rebusan daun gelenggang

whitecappuccino said...

@Ayuni: :) tu yg tak tahan..suka kat dorang nih!
@brutalsolo:wslm...musim ni tak leh mandi laut lagi..hehe..tp air gelenggang tu bleh try gak..suh mak cari.

Anonymous said...

berendam air panas salah satu cara yg boleh difikirkan...

whitecappuccino said...

@sekamar rindu: ada luang nanti nak gi..masih!

Kalamhati said...

aloh siannyo ko ciknor..huhu

kalu air panas bubuh garam sket, ciknor kena la tahan pedih sikit kot..tp mujarab rasanya

intan.maisarah said...

sukanya kucing russian blue

whitecappuccino said...

@Kalamhati: huhu..timo kasih lah sie ko ciknor..
takpo, garu pun pedih gok jadi rela la pedih skit kalu boleh melegakan gatal2 ni.
@intan maisarah: :) iyer?

So Shy Lady (SSL) said...

niat nk bela kucing bila pndah rmh nnti...
huk aloh tbantut dahhh... ;(

Hanis Azla said...

alamak kak.. samalah kita.. tapi saya siap naik sampai ke muka.. mcm2 ubat dah makan dah sapu.. skrg ni alhamdulillah dah okey.. tp tak tahu pula ubat apa yg serasi.. doktor kata allergic sebab hama.. puaslah dok jemur semua bantal.. klu boleh jemur tilam mmg saya jemur juga kak..

whitecappuccino said...

@so shy lady: kena pikir 2 3 kali, ada orang tak apa..ok jer.
@Hanis Azla:oh ya ker? lambat baik ni pun..memang doktor suruh jemur semua tilam bantal.

mommylavender said...

salam petang nur~ siannya...jauhkan diri dari kuceng tu bt sementara..n elakkan makan makanan yg gatal2...tak leh gak jum mommy bawak pi berendam kat ayo paneh

Sham said...

aduyai kesiannya...elergy ek...takpe makan je obat tu ek...

padlie said...

dah lama ke baru je kena? kucing tu dah bela lama mana? kena check betul2 ni, takut punca dia lain.. tapi gatal camtu memang seksa...

whitecappuccino said...

@sham:ya..makan ubat tak banyak berubah ni..huhu
@padlie:dah lebih 3 minggu..kucing dah lama pun bela kan..memang seksa lani..tak reda pun lagi :(

Anonymous said...

sampai cmtu skali erk hama kucing..kena mandikan kucing ngn shampoo anti-hama la...

klu gatal2 cmtu, mandi air panas @ air laut la biasa nya....tp air laut maybe pedih skit..tahan je r

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...