August 22, 2011

KuiH SeRuNai@TePunG SeRuNai

Assalamualaikum!

Bulan Ramadan ni, selalu jugak meronda dan membeli
di pasar/bazaar ramadan.
Kalau tak beli lauk pun sekurang-kurangnya beli jugak kuih muih.
Namun kadang2 terkejut juga bila saya dapati
sesetengah kuih tu harganya terlalu jauh berbeza 
dengan  harga sebelum bulan puasa.
Ada yang kadang2 harga tak munasabah langsung
dengan benda.
Contohnya kelmarin saya beli kuih serunai ni..


sumber:google image
biasa beli RM1 dapat 5 biji.
Tapi kemarin RM1 hanya 3 biji..tu dia!
mungkin kat tempat lain biasa la kot,
kat tempat saya kira mahal la tu.
Rasa pun dah tak macam dulu2..lain sangat.
tapi..booolehlaa..

Kuih akok pun sama juga mahalnya..
Kalau sebelum puasa, 5 biji RM2 tapi sekarang
untuk harga yg sama 3 biji jer..
cuma saya tak beli la akok ni.
Tau la semua barang naik harga tapi
takkan la sampai begitu sekali bezanya kan?
Ni belum cerita pasal harga ikan
yang melambung tinggi lagi!




15 comments:

Ayuni said...

mmg pun, sye beli akok kt bazar sentul, rm 2 ringgit 2 biji, mahal btul!

ieda said...

oh kuih serunai nie .. ermm kalau di pahang mgkin bungkusan yg berbeza tapi rasa yg sama kuut :)

5 rm 1 murah dah tuu dik .. di man2 skrg nie rasnaya kuih muih dah rm 1 dpt 3 je huhuh

Amie said...

owww... kuih serunai ye namanya, memang semua harga naiklah... boringnya!

Shafiq said...

Minyak naik, harga barang lain pun naik..

mr.dinie said...

brang naek harge..tu la psal penjual amik peluang nak naekkn harge..

So Shy Lady said...

tu la pasal pning dbuatnya dgn kos sara hdp skrg ni.
t.tau plak nmnya kuih srunai hahaha pnh mkn ni

fiqasaiful said...

xnah tgk pon kuih ni...mcm tepung bungkus ek

*http://fiqasaiful.blogspot.com/

Hanis Azla said...

betul kak.. kdg2 kita pula yg rasa mcm tersalah dengar sbb perbezaan tu kan... saya tak pernah makan kuih serunai tu kak..

Kalamhati said...

ciknooorrr!sedaknyooo..lamo doh tok make tepung suna ni..huhu

whitecappuccino said...

@ayuni: mahal tu!
@ieda: tu la pasal
@Amie: betul sgt2!
@Shafiq:salahkan minnyak naik ek
@mr.dinie: ye laa
@So shy lady: baru tau ye?
@fiqasaiful:tak sama dik
@Hanis Azla:try la nanti
@Kalamhati:gi cari deh?

Mrs.Yie said...

dah lama saya tak makan kuih ni..rasanya dah bertahun2 dah..

diana said...

ikan pun mahal la..
semalam saya beli ikan goreng je..
sekor..4 ringgit..
ikan kembung je pun..

whitecappuccino said...

@Mrs.Yie: boleh cari la tu..
@betul..ikan kembung rm14/kg..tenggiri rm25/kg!

Hanis MY said...

sedapnyaaaa nak nak... eh ada lg ye kuih skrg rm1 dpt 5... itulah lain tempat lain agaknya

delarocha said...

klu tiup ada bunyi tak kuih serunai tu? hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...