April 1, 2012

JanGaN LuPa TenGoK BeLakanG JuGa

Assalamualaikum!

Syukur alhamdulillah saya masih lagi berkesempatan
untuk menaip entri yang tak seberapa ini.
Hari ni nyaris nyawa melayang..nauzubillah!
Pagi tadi saya keluar rumah untuk
hantar Lisa ke kelas tambahan di sekolahnya.

Sebaik berada di tepi jalan sebelah kanan, 
saya intai cermin depan
dan cermin sisi sebelah kiri
untuk cross jalan ke sebelah kiri..
ok..depan clear, belakang clear!
Sebaik saja tayar kereta sebelah kiri naik keatas jalan
tiba2 dengan ekor mata kiri saya
ternampak treler punyalah besar dan panjang
 meluru dari sebelah kiri saya.

Mak aiii! terperanjat saya! terus turun balik ke bahu jalan.
camanalah tiba2 jer treler tu muncul.

Rupa-rupanya sewaktu saya melihat cermin sisi dan depan untuk
cross jalan, treler tu dah dekat sebab tu tak nampak dalam cermin tu.
Selalunya saya akan toleh ke belakang untuk pastikan tiada kenderaan
tapi tadi tak tau la kenapa saya tak berbuat demikian tadi.


Ya Allah!! syukur alhamdulillah  
kerana masih memberi ruang untuk kami bernafas.


Oleh itu, jangan percaya sangat kepada cermin depan dan cermin sisi
bila nak melintas jalan..kena jugak toleh ke belakang untuk
mempastikan jalan selamat untuk menyeberang.



14 comments:

Cik Nur said...

syukur tak jadi apa2..!
ALLAH lindungi akak..
syukur sgt2..
bahaya juga kan, kita tak boleh bgantung 100% kepercayaan pada cermin tu, sebab tak nampak keseluruhan kadang2 tu...
nur pun pernah jadi situasi mcm ni, waktu sedang laju mendaki bukit mohora kat jelapang tu..!
xsedar kereta dtg dari blakang, padahal dah tgk cermin xde..!

kasihredha said...

Alhamdulillah
semoga di jauhkan dari segala yg buruk

delarocha said...

Alhamduliilah. selamat

Nur-nba said...

Salam. Apa khabar Kak Nor @ Kak WC? Syukurlah akak tak apa2.. Memang kena beringat selalu.. especially di jalan raya. Malang tak berbau. Take care sis..

Nur-nba said...

Salam. Apa khabar Kak Nor @ Kak WC? Syukurlah akak tak apa2.. Memang kena beringat selalu.. especially di jalan raya. Malang tak berbau. Take care sis..

Nieza said...

syukur alhamdulillah masih dilindungi dari bahaya..kena selalu hati-hati kalau memandu ni. kalau kita tak langgar org org lak nanti langgar kita kan.minta dijauhkanlah segala musibah tu.

Mr.Clive said...

syukurrrrlaaa akak takda apa-apa...syukur sangat-sangat...harap lepas ni hati hati sikit eh...

Deru Ombak said...

Alhamdulillah Cikgu .. X apa2

Pengajaran jugak tu kan?

adam narzuan said...

adam pun selalunya paling belakang gak bila nak cross sebab kat cermin tu ada titik buta.. jadi kita tak perasaan ada kenderaan pada kedudukan titik buta tu.. itu yang bahaya...

Amie said...

Syukurlah tak ada terjadi apa-apa... memang kadang2 terkejut beruk kita jadinya bila keadaan begini berlaku, jangankan treler besar panjang, kekadang motosikal pun suka meluru tiba2... tak kira kanan atau kiri kita.

m.u.l.a.n said...

alhamdulillah takde apa2..

blind spot tu kan.. saya pon terkadang terlupa nak toleh lebih2 ke tepi kiri/kanan...

whitecappuccino said...

Reima kasih kawan2..semoga kita semua akan sentiasa dilindungi dari segala perkara yang tidak diingini.

Aine Ainun said...

Alhmdulillah...hati2 ya;)

berdebar sy baca, sy mmg takut nk bawak kete..sbb tu ade lesen L je..hu

kena smbung gak pasni walopun takut

Mama Ema said...

Syukur Alhamdulillah..a'ah tak boleh percaya sangat dgn cermin sisi..sebab cermin sisi hanya nampak kelibat jauh...pastikan kena toleh ke belakang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...