March 11, 2012

HaRuaN

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia!


Tengokla
hasil tangkapan jiran saya ni..
besarkan?



Fresh dari anak sungai dekat rumah.
Tapi sekarang saya dah tak makan ikan darat.
Tak seperti waktu budak2 dulu,
suka juga pergi memancing  di sungai dekat rumah mak.
Tak pun memancing ikan puyu di sawah padi
depan rumah. Bila dapat banyak ikan puyu,
saya akan suruh sepupu saya siang (takut nak siang)
pastu goreng kunyit makan dengan nasi panas2.


Ermmm..sekarang dah tak boleh nak makan.
Tak tahu kenapa tekak tak boleh nak telan.
Kawan2 macam mana pula?
Suka makan ikan darat/sungai?



19 comments:

ANISA said...

hahaha semua saya makan je...

Mr.Clive said...

first sekali,suka la gambar sawah padi tuu....cantik gilerr!cuz seriously,tak pernah jejak kan kaki kat sawah tu...hehe...pasal tu jakun aje tgk... :P

and, kalau sy personally, suka ikan sungai...hehe yummylicious. especially kalau dibakar...wow!

anyway,selamat hari ahad u! :D

m.u.l.a.n said...

saya makan sumua... sbb saya suka makan.. sedaapppp tau..

whitecappuccino said...

@ANISA: memang ramai yg suka..
@Mr Clive: wah memang anak metropulitan yer? kalau pergi kat sawah yg luas memang terpesona habis. ni kat sawah kt kg..anak2 dan anak sedara yg posing kat sawah tu.
@Mulan: tu la, dulu semua akak makan..skrg jer tak boleh .

Papa Mifz said...

papa mifz tak mkn ikan kak...fobia tulang...huhu ikan pari jer papa mifz mkn..:)

whitecappuccino said...

@Papa Mifz: ooo..tak makan ikan ya..penah tercekik tulang ye?

kasihredha said...

akak semua boleh makan :)

ingat kalu musim banjir(waktu kecik2)...ikan puyu melenting2 kat jalan (jalan dah melimpah air banjir)...arwah nenek goreng makan dgn nasi panas...perrggghhhh sedap

Amie said...

Dari dulu, kini dan selamanya insya-Allah boleh makan, tambah pula bila tahu khasiat ikan begini...baik untuk kulit,memang mencari tapi jarang ada!

mMoOnN aAlLeEaA said...

lea semua makan kak. tapi kalau ikan dah besar sangat tak lalu jugaklah

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Cikgu.

Kakya mkn jek semua. Haruan tu masak keng som, sedap
Depan rumah Cikgu Ada sungai ye.. Best!

whitecappuccino said...

@amie:ah banyak khasiat dan memang ramai yg suka kan
@Lea: betul tu
@Deru Ombakmasuk dsun kesum yer? bukan depan rumah, tapi dekat la dgn rumah.

anisalya said...

boleh je makan ikan sungai lagi. tak ada masalah. ikan haruan kalau goreng berlada pun sedap. manis je rasanya. tapi bab nak siang2 ikan tu tak la kot. kalau dah mati boleh la siangkan. hehehe...

Shafiq said...

Pandai makan ikan keli dan ikan sepat je. hehehe

ieda said...

last saya makan masa saya operate akak .. telan anak2 dia layie .. macam berudu tuu .. ekkeke

skrg kalau nak makan saje2 huhuh x lahhh .. x leh telan gak ;)

Sham said...

tengas,tilapia,lampam,patin,baung, keli,sembilang bla bla...semua ku bedal...

Cik Nur said...

Terima kaseh kak.! Cik Nur dah sihat. :)

Org kata, haruan masak sup sedap. tapi sy jrg mkn ikan haruan ni. puyu pun jrang.

tp sy mkn ikan darat yg lain..

wahida said...

saya tak mkn ikan sungai..masa pantang dulu pun, jenuh mil suh mkn ikan haruan, saya mmg tak lalu kak...huhu...

saya reti ikan laut je...

Gen2Merah said...

ya, saya pun asal ada, makan je.... hehehehe.. janji kenyang... aha

Muzel Zay said...

Cantiknye sis sawah tuh..tenang je tgk.. Sy mkn je ikan2 tu..yg pnting kene goreng dulu then msak pedas2.. Kalau xpun xbuleh telan..hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...