March 25, 2012

LooK BeFoRe YoU LeaP

Selamat petang!

I was really pissed off by somebody's remark this morning!
remark tersebut bukan ditujukan khusus kepada saya
tapi kepada golongan tertentu yang terlibat dengan profesion saya.

Hello!! nak cakap biar berlapik, jangan main redah
sesedap rasa  tak cukup garam!
Nampak sangat sikap prejudis tu.
Kita hidup di Malaysia, bukan nak hidup dalam 
negeri kita saja.
Jangan anggap orang negeri kita jer bagus, 
orang negeri lain tak setaraf dengan kebagusan kita!
Nak mempertikaikan kewibawaan orang biar ada
bukti yang kukuh, buat analisa, kaji betul2..
jangan buat generalisation yang tak masuk dek akal.

Ingat..betullah pepatah melayu mengatakan
terlajak perahu boleh diundur,
terlajak kata, buruk padahnya...boleh hilang kawan.!
Jangan salahkan orang kalau kata2 anda telah
menyinggung perasaan orang.

nota kapucino: maaf..entri sentap ini tiada kaitan langsung 
 dengan rakan bloggers ok.


15 comments:

Amie said...

Selamat petang WC,
sesekali kita luah, itu tandanya kita jujur walaupun terpaksa dalam keadaan 'panas', simpan2 pun lama jadi dendam... benda ni biasa kita alami, sabar ajelah...

whitecappuccino said...

@Amie: petang amie..memang tadi panas ..bila dah luah kat sini rasa ok..

Liselle MonCherie said...

@Letting the the pressure out,
jadi cikgu bukan setakat tension
dgn pelajar. dgn antara cikgu pun
tension. Huhuhu mama sy pun tension
XD

delarocha said...

apa kes??

kasihredha said...

salam
oloss...maghoh ko nih?
biarlah oghe nok kato gapo gak
asal kita berada di jale yg benar :)

whitecappuccino said...

@liselle: that's true! tapi ni bukan marah kat sesama cikgu..marah kat org lain (bukan cikgu)..
@delarocha: panjang kisah kalu nak citer
@kasihredha: wslm kak.ho la maghoh ko org tu sedak sgt kato ko oghe kito.

Shafiq said...

Memang sakit hati bila orang yang komen atau kutuk sesuatu bidang yang kita ceburi tanpa usul periksa dan tanpa bukti. Lagi sakit hati, kalau individu tersebut tiada pengetahuan dan pengalaman mengenai apa yang dikatakannya itu. Akak, sabar ye banyak-banyak..

whitecappuccino said...

@shafiq:Tepat sekali shafiq! Itulah yg dilakukan oleh hamba Allah ini..sebab tu la akak marah sgt..

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Cikgu.
Itu namanya ckp ikut sedap mulut, otak letak kat lutut.

Kakya tido dulu Cikgu..sampai airport terus pegi opis la pulak..muntah kaler pelangi dah ni.. Take care!!

Mr.Clive said...

paham...pahammm la sangt...ni lagi teruk kalau seseorang tu adalah pakcik atau makcik yang ckp ingat sedap mulut jer...zzz...ehhhh,mcm nak terajang aje!zzz

wahida said...

saya pernah rasa kak...
sedap2 je ckp bukan2 pasal profesion kita...kalau pandai sgt berckp, kenapa tak dia sendiri je masuk dlm bidang kita? grrrrrrr!!!

ieda said...

setuju ngan kata2 akak ..
manusia nie lidah tidak bertulang kak .. maafkan lah dia ..
x per .. semoga ini semua pengajaran baginya .. mudah2 dia baceeeeeeeee ngeeeeeeeee ;))

whitecappuccino said...

@Deru Ombak: betul tu kakya! cakap tak pakai otak.
@Mr Clive: hehehe..yer geram!!
@Wahida: tu la..cakap macam dia tahu sangat .
@ieda:yer ieda..cuma masih geram lagi.

Hanis MY said...

orang tu ckp apa kak nor? pelik betul bila kaitkan dengan negeri mcm tak logik langsung... semua tu bergantung pada diri seseorang dan bukannya negeri etc...

Cik Nur said...

betul tu WC... telajak kata mmg teruk padahnya..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...