March 16, 2011

SaPe PeNaH MaKaN Ni?

Assalamualaikum dears!
Pagi tadi saya sempat ke pekan sehari untuk
membeli keperluan dapur dan lauk.
Dalam meninjau-ninjau tu tiba-tiba
benda ni menarik perhatian saya
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Sape kenal benda ni?
macam masak asam pedas jer?
Bukan laaa..
Ni lah namanya Rojak Kateh.
Pernah makan tak??
Orang K.Terengganu mesti tau, terutama sekali
yang tinggal di kawasan Batu Enam.
Rojak tak macam rojak pun.
tak tau kenape orang panggil  rojak kateh.
Sebenarnya kateh ialah kaki lembu, dibakar
dan direbus sampai lembut.
Kuahnya  masam2. Tapi sedap!
Saya makan ratah gitu jer bukan makan
dengan nasi.
Saya kenal rojak kateh sewaktu zaman
bersekolah dan tinggal di asrama di kawasan  Gong Badak.
Sesekali pergi ke Batu Enam dan beli rojak kateh.
Kat tempat lain rasanya payah nak jumpa kot.
Ada ke???
Cuma satu jer nak bagitau,
Rojak kateh ni tinggi kolesterol!
sesekali makan tak per k.

15 comments:

NM02 said...

nampak peli tapi benar

Seksi Bani said...

kaki lembu? bhgn mana? hmmm... interesting...

lanvaldear90 said...

ye..itu r0jak kateh..^_^
sdap...

Nieza said...

tak pernah mkn lagi ni...1st time tgk...menaqrik juga tu..

Hanis Azla said...

mmg nampak mengancamlah kak nor.. saya tak pernah lagi jumpa apatah lagi merasanya.. tiba2 rasa teringin pula..

wahida said...

kaki lembu dibuat rojak? mcm pelik la...huhu...

Ayuni said...

erm, sye dok kt ganu x tau pun....

Siti Safiyyah said...

first time dengar nama..first time tengok rupa..haha tak penah tau pon selama ni..;p

Tok Esah said...

ambe sukkeeeee!!!! eeewwwww

nak suh baca entry ni!! penting!! ahhaks

KHAS: Buat Blogger Terengganu | Group Blogger Terengganu Untuk Anda!!!

whitecappuccino said...

@NMO2:ya benar :)
@Seksi Bani:ermmm, bhgian bawah, atas pada tapak
@lanvaldear: tq
@nieza: sekarg jrg jumpa.
@Wahida: percayalah :)
@Ayuni: cuba tanya kawan org k.trganu
@Siti:sekarang da tau kan?
@Tok Esah::) ok2
@Hanis:boleh try kalo dtg Ganu

ieda said...

dikk .. ko citer nie kan .. akak dah duk telan air liuq 3-4 kali dik .. huhu x pernah dgr dan x pernah makan tapi memang nampak menarik sbb kateh kan .. sure sedappp huhuh

Shafiq said...

Katne ada jual ye kak? Kawasan batu 6 ada ke? Rojak kateh saya tak pernah jumpa, tapi rojak ayam tu biasa dah jumpa.:-)

Shafiq said...

Tak pernah jumpa. Kat batu 6 ada jual ek?
Rojak ayam saya tahulah, tapi rojak kateh, tak. :-)

norh said...

first time dengar..macam sedap ja..

whitecappuccino said...

@ieda:hehe..mmg sedap!
@shafiq:dulu ada jual kat Batu 6..sekarang tak tau la ada lagi ke tak.mmg popular kat situ dulu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...