November 15, 2011

NaMa PanJanG, PeRLu KeR?

Assalamualaikum

Sewaktu bertugas di luar dewan peperiksaan SPM tadi, kami dimaklumkan oleh ketua pengawas pusat peperiksaan sekolah untuk membeli  wang pos yang bernilai RM30.  Sebabnya terdapat 3 orang pelajar yang nama mereka terlalu panjang hingga  menimbulkan masalah untuk mengisi borang OMR. Bermakna pihak sekolah perlu membayar sebanyak RM90 untuk 3 orang pelajar tersebut. Pelik juga, sebab sebelum ini perkara sebegini tidak pernah timbul. Namun setelah menelefon dan bertanya sana sini, hal ini dapat diselesaikan cuma saya tak sempat bertanya  bagaimana penyelesaiannya. 

Apa yang ingin diketengahkan di sini ialah kecenderungan sesetengah ibubapa yang meletakkan nama anak-anak terlalu panjang sehingga sampai empat patah perkataan tidak termasuk nama ayah yang juga terdiri dari dua atau tiga patah perkataan.  Masalah timbul antaranya apabila hendak mengisi borang tertentu sampai tak cukup petak untuk diisi.  Ada juga sijil yang mungkin tidak diakui disebabkan nama tidak lengkap.

Oleh yang demikian, apa salahnya ibubapa menamakan anak berpada-pada, punyai makna yang baik dan tidak terlalu panjang. Rasanya takde lah susah sangat kot.  

p/s: Contoh nama yang panjang..Muhammad Firdaus Hashim Farhan Bin Muhammad Kamaruzzaman Arifin...namun nama panggilan ialah Epi. :)

Oklah..
Saja nak menempel gambar semalam, makan kat Pizza Hut lagi..

 Ultimate Cheesy Pepperoni
Cheese ball ni memuakkan la pulak
Mushroom Soup yang lebih sedap dari biasa
dan Mountain Dew.

Cuma pizza dengan topping pineapple dan chicken tak sempat snap gambar sebab dah licin.

p/s: Kualiti gambar tak memuaskan..takder DSLR..


18 comments:

Kalamhati said...

nama panjang smpi berat anak2 nk bawak..cukup bg nama yg mudah dan ringkas tp membawa makna yang baik..=)

YNA said...

baru je tadi yna sms org tua yna ajak mkn pizza sabtu nih, ahaha

akak nie wat telan air liur je lah, hihihi

zmn skrg mcm berlumba2 nk bg nama anak lawa tp sygnya xda maksud, huhuhu

whitecappuccino said...

@YNA: pegi tau jgn tak pegi..hehe

betul..
@Kalamhati: setuju..nama ringkas tapi bermakna

Ayuni said...

hm, mcm namer kwn, lecturer pun tergelak, Al Walik Fardeen Adrisy bin Kamaruzzzaman.....

whitecappuccino said...

@Ayuni: huhu..ermm..ada bau2 arab

Gen2Merah said...

iyala kan.. Ibu bapa yang nak bagi anak dengan nama2 panjang sebenarnya merumitkan anak mereka sendiri.. tengoklah time exam pun dah timbul masalah nama...

bagi nama2 yang berpada2 cukuplah kan.. yang penting sedap d dengar.

esok saya pun nak jaga SPM cikgu.. ehe

Shafiq said...

Owh.. okay. Nanti dah ada anak, saya nak letak nama yang ringkas2 jela. :-) Sebabnya, nama saya sendiri pun dah tiga perkataan. hehehe.

Hanis MY said...

betul tu kak nor, nama ringkas tapi bawa makna yg baik... hanis pun nk bg nama anak pendek je hehe

Amie said...

betul tu WC... kadang-kadang nama yang panjang memang menyusahkan!

mrsharis said...

Tu laaaa...sy skng ni menyesal buh nama anak panjang sgt..huhuhu.
Sian kat dia pulak..

whitecappuccino said...

@mrsharis:tak per dpt anak yg lain nanti pendekkan sikit nama tu.
@Amie: tu la pasal.
@HanisMY: setuju..ringkas ,bermakna dan sedap.
@Shafiq: bagus macam tu.
@Gen2merah: tu la pasal.

merahitujambu said...

panjang cmne nk tu??tp lebih elok ringkas..sonang nnt..nama panjag pangil peah je cmne..=p..sedapnyaa pizza

Hanis Azla said...

sian pada anak2 yg ada nama panjang tu kan.. wah sedapnya pizza.. saya belum merasa lagi pizza yg baru ni..

g0m0k9enDek said...

xder DSLR bukan alasan! :P

Daddylicious said...

berbelit lidah mahu menyebutnya kalau panjang2...

pizza tu like sangat...:)

pena rozie said...

Dah lame x mkn pizza...

sudipVSsenduk said...

nak isi borang mesti susah kalau tak cukup kotak...

Run Away said...

kekadang nama panjang2 sampai merepek...hek....best woooo pizza...;d

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...