November 25, 2011

NoSTaLGia BiSKuT DaN BuaH

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kebelakangan ini asyik-asyik update pasal makanan saja..
hmmm..kan semua orang suka makan.
Ker ada yang tak suka makan??
pada saya kalau tak suka makan tu agak
pelik kecuali orang yang sakit tak der
selera makan.

Citer pasal makan-makan ni teringat pulak
saya  makanan jajan peberet sewaktu saya masih lagi 
bergelar pelajar dan tinggal di asrama.
Zaman itu (awal 80an)  makanan ringan atau biskut tak 
semewah zaman sekarang..

Antara biskut yang popular waktu itu ialah
biskut bantal macam kat bawah ni,
tapi kami panggil biskut mengandung
sebab rupa biskut tu yang kembung macam orang mengandung.
Bila outing  biskut ni wajib ada dalam list..

                        pinjam dari sini


Kemudian, biskut bunga.
Biskut bunga ni selalu mak beli masa kami kecik.
Cantik kan gula icing yang warna warni ni.
Tapi saya makan "bunga" tu saja.
Tang biskut tu buang!
Cuma sekarang bila makan biskut ni,
rasanya dah tak sama macam dulu..
tak tau kenapa..
ramuan dah lain atau pun sebab
biskut lain lebih sedap?

Suka tengok warna bunga ni..(Pinjam google)

Tang buah pulak, buah kemunting merupakan
buah kegemaran yang selalu saya dan kawan-kawan
kutip "on the way" balik sekolah (sekolah rendah)
sebab masa tu pegi balik sekolah jalan kaki saja.
Jadi, sempatlah nak mengutip buah ni di 
sepanjang jalan tu.

Buah kemunting  (pinjam google)

Satu hari tu saya ambil buah ni tunjuk kat anak,
try makan, dorang cakap buah apa ni??
tak sedap!!


Buah leletup (pinjam google)


Buah ulat bulu atau leletup juga
merupakan sejenis buah yang selalu saya
makan masa kecik2 dulu..
terutama sewaktu tinggal di Sabah.
Pokok leletup banyak tumbuh kat tepi paya
tepi rumah saya masa tu.
Bila tengok buah ni sekarang,
terfikir pulak, apa yang sedapnya buah ni ek?
ye lah masa tu mana la ada buah2 macam sekarang kan?
tibai je laa..
yang seronoknya waktu mencari 
dan mengutip
buah ni..
Those were the good old days!

16 comments:

Gen2Merah said...

alalalala cikgu..terkenang plak saya dengan semua biskut2 ni masa tahun 80-an dulu... entah sekarang macam tak pernah nampak dah kan.... wahh rindunya dengan zaman kanak2 dulu... (",)

Rozuan Ismail said...

wan yg biskut yg atas dia ada kaler macam 2 tuh,wan makan yg atas je yg bwh buang masa kecik2 dulu.huhu.sebab yg kaler2 tu manis

Acik said...

hahahaaa ...
once upon a time! :)

whitecappuccino said...

@Gen2Merah: zaman kecik2 rasanya semua orang suka..
@Rozuan: ha'ah..sama la kita..makan yg atas saje.
@Acik: yup! seronok juga zaman dolu2.

norh said...

feveret saya gak buah letup2 tu dulu...

z a z a said...

ingt lgi wktu sye kecik2 kat malaysia dulu sye suke pecahkan buah tu. hihihihi. agak busuk la bau dia. hihihi

Pondok Usang said...

woo.. sangat nostalgik ini biskot..

efa said...

biskut bunga lama tak mkn huhu

محمد رازيق said...

biskut pregnant tu sy pnggil biskutbantal dulu.. tapi best tuh.. kalu mkn sambil duk tegk tv.. hehe

Papa Mifz said...

papa mifz sampai skrg suko biskut preagnant tuh...hehe

Daddylicious said...

biskut mengandung feveret sangat2 tu...best!

gedek! said...

kemunting tu nama buah?

umor 42 tahon baru tau.....


(malu)

Hanis MY said...

suka semuanya! cuma buah kemunting tu tak pernah makan, sekarang dh tak jumpa buah leletup wuwuwu...

penaGlow said...

salam kenal... :)

Juliet_iRa~" said...

hehee..

tu la makanan kita zmn kecik2..;p

best2..

ms zmn ira, hisap bunga jejarum yang warna merah tu..hee..manis..;p

Nur-nba said...

Suka sangat biskut tu.. Ingat lagi dulu suka makan yg aisingnya je.. Biskutnya tak makan hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...