November 24, 2011

Ubi KeLinG

Assalamualaikum!

Ubi kayu, ubi badak, ubi itik,ubi keledek 
adalah sinonim
dengan musim hujan/tengkujuh 
(asyik2 citer musim tengkujuh jer ni?).

Ye lah, dah ujan-ujan gini memangla
best makan ubi rebus dengan kopi o panas..
Hari ni ada ubi keling..
suami beli kat pasar malam,RM3/kg..
Kenapa dipanggil ubi keling?
mungkin sebab kulitnya yang hitam kot? Ntah..
(takde niat menghina sesiapa k..)
tapi yang ni kulit masih
berwarna kekuningan mungkin tak tua sangat lagi.

Sebelum direbus

setelah direbus...dah boleh dimakan.

Pernah makan ubi keling tak??

9 comments:

Scarlett O'Hara said...

Pernah beli di Air Hitam.Rasanya pahit-pahit lemak.Tapi sedap.

Yatie Awang said...

akak tak suka ubi ni...pahit kan rasanya..tapi orang2 tua suka tu

kiz said...

pehhh...terangsang nafsu makan..haha

Shafiq said...

Tak pernah rasa, tapi saya suka ubi rebus. Sedap! :-)

Daddylicious said...

pertama kali dengar ni....hehe

Fadzli Amir said...

Cik wife memang suka sangat....saya tak berapa, kalu nak teman dia makan tu makan la jugak...kat penang perak panggil ubi kemili...

sudipVSsenduk said...

saya pun panggil ubi kemili, walaupun rasanya ada kelat2 sikit, tu lah kelainan yg buat dia sedap...

MamaEma said...

dah lama tak makan...teringin nak makanlah...

Nur-nba said...

Tak pernah nampak dan makan.. Comel sungguh ubi ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...