February 5, 2012

BunGa WaTeRLiLY DaLaM PaRiT

Peringatan:
Entri pasal bunga lagi hehe.


Hari-hari lalu di tepi parit besar dekat rumah, 
membuatkan saya 
terpikat dengan bunga waterlily warna putih yang
 terapung atas air tu.
Teringin nak ambil pokok waterlily tu.

So petang tadi saya memberanikan diri ke tepi 
parit untuk mengambil pokok waterlily .
Tapi terfikir juga nak ambik macamana sebab parit tu
 agak dalam dan tanah ditebingnya lembik , 
tak pasal2 masuk dalam lumpur tu,

Mula2 cuba kait waterlily dari tepi tebing dengan kayu 
malangnya batang yang lembut tu putus.
Cuba lagi kait yang lain, opppsss ! 
selipar terjerlus dalam lumpur tanah liat.
Mujur tak terjerumus dalam air.

Tak putus asa..kait lagi..tiba2..
niat berkobar2 nak dapatkan waterlily TERSENTAP!!
apabila ternampak seekor lintah sebesar jari hantu 
tergedik-gedik menuju ke arah saya.

Wowowo!
Terus saya lompat ke tebing..GELI weh!!! Tak sanggup!
Sori..tak kuasa nak ambik gambar lintah gedik tu.


nampak tak pokok waterlily tu?

Tak boleh jadi ni!
nak juga bawa balik walau sepokok pun tak kira!
Sambil membongkok dari atas titi simen, akhirnya berjaya
 juga saya tarik sebatang pokok waterlily walaupun
 satu bunganya yang besar sudah putus, 
tinggal sekuntum yang kecik..jaaaadilaaa..

Nilah dia waterlily yang tinggal 2 helai daun dan sekuntum 
bunga yang belum kembang..




Esok-esok nak gi ambil lagi tapi kali ni kena bawa budak 
yang boleh turun dalam parit tu.
Kalau bunga ni kembang pagi esok,
saya upload lagi gambarnya.






15 comments:

HeNRieTTa JoSe said...

Kite pown suka waterlily....mmg ssah nk amek sebab akr dia dlm lmpur....kite pnah gak tnm dlu....suka sgt bila bnga dia kembang....

ataspagar said...

saya suka watercolour je...hehehehe

Deru Ombak said...

Salam Cikgu...
Tak putus asa ni... Hehe

Nur-nba said...

Wah sanggup akak ye.. Dah minat, apapun sanggup kan kak.. hehe

Nak tengok bunga tu berkembang. Mesti cantik.. :)

whitecappuccino said...

@Henrieta Jose: oh! minat gak ek?
@ataspagar:hehe..ok gak tu..colourful lagi :)
@Deru ombak: wslam kakya..tak lagi :)

Hanis MY said...

Tk sabar nk tgk bunga kembang... Hanis kalau nmpk lintah mmg akan lari lintang pukang... Pacat pun sm huhu...

P/s: insyaAllah 11 June

whitecappuccino said...

@Hanis MY: samala..kaknor kalu ternampak lintah atau pacat memang menjerit terlompat lintang pukang la.
Oh..tak sabar nak tengok anak iras2 jepun ni.

whitecappuccino said...

@Nur-nba: bila dah suka sanggup ajer nur :)

Kalamhati said...

lintah?!!eeiii geli wehh..
usaha lg ciknor!hehe smpi buleh amik

delarocha said...

oooo itu bunga water lily ya..

bunga waterlilt saya tak kenal tapi lintah saya kenal..huhu

mMoOnN aAlLeEaA said...

suka bunga ni..suka dok tengok bunga ni dekat parit berhampiran ngan rumah

♕ Mr.IX ♂ said...

waterlily tu teratai la kan.....ke species lain...daun cam lain jer...

MULAN said...

yes to waterlily but NO to lintah.. eeikkkk, geli geli..!!

whitecappuccino said...

@Mr.Ix: ya..yg ni ada lily-pad, daun yg terapung atas air sejenis lagi yang batang terjulur dari permukaan air (seroja).
@Mulan; yup! lintah!! gelii!
@Monalea: ramai suka bunga ni
@Kalamhati:berdiri bulu roma tengok lintah
@delarocha:hehe

||aLeaSaRa|| said...

wah nanti kgsikan foto bila bunga tu dah kembang tau!saya x taulah kenapa kureng sikit minat bunga hehhehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...