February 7, 2012

KaDanGKaLa KeSaBaRaN TeRGuGaT JUa

Selamat malam..

Sabar sebahagian dari iman,namun kadangkala kesabaran itu
tergugat juga dek kerenah pelajar yang buat kita tiba2 naik angin.

Percaya tak saya jadi cikgu brutal minggu lepas??
Emm..percayalah!
Saya yang lemah lembut ni..chewah!
menjadi makhluk hijau aka Increadible Hulk tengahari tu.
Ya..semuanya gara2 terserempak dengan seorang pelajar 
(bukan dari kelas yang saya ajar)
sedang meniru dan menyalin jawapan dari buku teks ke kertas soalan
yang dibawa keluar dari kelas sewaktu peperiksaan sedang berjalan.
Bila saya tegur, dia terus cabut.
Kalau tak salah kenapa lari  lintang pukang?

Geram punya pasal, saya cari dia dari kelas ke kelas, akhirnya jumpa.
Masa tu dia sedang menjawab kertas peperiksaan. 
Elok jer menyorok duduk kat meja depan sambil pintu depan 
kelas ditutup (supaya saya tak nampak dia). 
Nampak jer dia, saya terus bedebuk!! bagi sebiji atas belakang dia.

Bila saya tanya nama, dia jawab, "Tak tahu"!  nama sendiri tak tahu?
Apa ke punya jawapan dia. Ni yang buat saya makin naik angin!
(tak tau la rupa mesti buruk giler time marah ni)
 Saya bagi sebiji lagi"bedebuk"!
Dia jeling saya.
Saya tanya lagi nama dia kat budak pompuan sebelah dia.
Budak tu pun jawab tak tau..lengan dia pulak 
jadi mangsa cubitan saya ( nak tipu kita hidup2 ya)

Akhirnya tau juga nama dia dari kawannya
yang baru kembali dari tandas...
Saya report kepada guru disiplin.
Dua hari lengan saya lenguh.
Tu laa..sape suruh bedebuk budak tu?
(sape suruh dia meniru dan cabut lari?)

Sebenarnya takde niat nak marah2
tapi adakalanya..entah, tak semena-mena
kalah juga dengan api amarah ini.









18 comments:

sal ya said...

mmg pun. bkn stkt dgn budak sekolah. kdg2 dgn org lain pun sm. bkn nk mrh sgt tp kena hasut dgn setan sikit je dah kalah. macam mana tu?

Deru Ombak said...

Salam pagi Cikgu.
Sungguh2 mencabar kesabaran..

Anonymous said...

hihih..kena cuba blajar kontrol amarah..jgn smpai dia yg kontrol kita..

kurus said...

kerenah budak2 sekolah kak .. adakalanya menguji kesabaran kita .. bila balik dgn anak2 lak kan .. ;)
x per banyakkan bersabar ye kak ..

LidiaSuraya said...

Ernmm alam guru mkin mencabar.. Tp itu hakikatnya budak2 kini lain. Apa pun tgkatkn kesabaran. :)

Btw,
Salam kenal.. I singgah n follow kamu yer

Anonymous said...

sabar, cikgu..

:D

tapi budak mcm tu mmg nak kena..

Ayen... said...

kompom suara pun bertukar mase tu kan cikgu,hehe...

Pesona Algebra said...

haha, lawak la cikgu ni keja nak bedebuk jer !! saya suka entri ni , kadang2 kita nak tahan marah tapi.. huhu..

Kalamhati said...

haa kan tak pasal keno 'beledak' nga cikgu..panda pulok dio tak sir oyak namo..meme geram la

Cik Sibuk said...

hahhaa..lawak lah..ada ke tanya nama dia jawab tatau. tak pandai betul, macam la takde cara nak dapat tau nama dia..memang patut kena debik pun budak tu..

saya paling tensen kalau orang meniru time exam. sebab tu kalau time exam saya akan duduk depan sekali so tak nampak la orang lain meniru..kalo tak saya yang tensen.

Rtp Farra Arisha said...

disitulah juga tingkat kesabaran kita boleh diuji! emm, students punya kerenah memang kekadang menyakitkan hati, tapi tidak semuanya begitu :) happy teaching now, always and forever :)

Zarul Umbrella said...

sabor2 ye cikgu..adoi mcm2 budak sekarang ni..

Amie said...

Assalam WC,
memang meniru itu satu kesalahan... kategori berat!

Unknown said...

mesti budak tuh kecut perut maso tuh...hehe

Anonymous said...

ske2 hati je meniru..huhu..mmg patut pun dapat tu..hehe ^^

Hanis MY said...

kdg2 kena ajar jugak budak ni nanti jadi tabiat pula tiru meniru dlm exam ni huu...

Daddylicious said...

salah tindakan tu....walau amarah bagaimana sekalipun tidak boleh bertindak begitu...ianya jelas salah walaupun ada kebenarannya.

emarieys said...

student sekarang dah tak takut pada cikgu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...