February 18, 2012

KamBinG DaN SYiLinG LeBiHaN

as salam...

Semalam buat tahlil di rumah MIL..
Sembelih sekor kambing yang SS beli 2 tahun lepas.
Tambah 8 ekor ayam untuk hidangan.
Disebabkan sibuk memasak bersama biras
di dapur. satu gambar pun saya tak ambik.

Selepas kenduri tahlil, bab2 mengemas dan
 basuh pinggan mangkuk
selesai dalam pukul 11.30 malam.

Hari ni ni rehat seharian. 

Kambing tu sebenarnya SS beli 
dengan duit syiling lebihan beli
surat khabar yg dia campak2 dalam laci.
Dia beli kambing jantan tu dengan harga RM250.
Selepas 2 tahun nilainya lebih kurang RM600.
Semalam, dagingnya dapat sebanyak 5 gantang.
Boleh jamu 100 orang.

duit syiling nak beli kambing lagi hehe..

Selamat beristi rehat.




23 comments:

ANISA said...

wahhhhh mcm meriah je dgrnye

kiz said...

hasil menabung..alhamdulillah cikgu

Rozuan Ismail said...

wah!! duit syiling yg dikumpul pon boleh beli kambing kan.huhu

delarocha said...

kumpul jangan tak kumpul, pasni bela je kambing tu..leh jadi tauke kambing pulak..hehe

mMoOnN aAlLeEaA said...

duit syiling pun kalau dikumpul banyak jugak kan kak

:: Cik Nur :: said...

bila main campak je duit tu, sedar tak sedar dah banyak...

boleh beli sekor kambing lagi tu...

Deru Ombak said...

Salam Cikgu.
Alhamdulillah semua berjalan lancar. Harap dah hilang keletihan selepas berehat.

Ayuni said...

hm, punyelah bnyk syilling smpai boleh beli kambing....

LidiaSuraya said...

Sikit-sikit lama lama jd kambing... Hehehe...

Hanis MY said...

tergelak baca komen lidiasuraya tuitulahkan tak rugi kalau menabung

Selendang Merah said...

sm pon ada simpan duit syiling dulu masa kecik2...hehe.

Serunai said...

simpan syiling leh beli kambing? best nyer... kne simpan jgak ni.. ne tahu leh wat beli lembu atau kerbau..hu3

kasihredha said...

follower ke 507 dtg mendaftar...
salam kenal.

banyaknya duit syiling

pena rozie said...

bagus jgk yer hasil menabung...

Papa Mifz said...

sikit2 lamo2 jadi bukit...:)

Sham said...

wow dengan menabung syiling mampu beli kambing...memang berbaloi...!

whitecappuccino said...

@ANISA:Bila nampak hasil memang meriah hehe
@KIz: alhamdulillah
@Rozuan: eh! mana tau bleh beli keta?
@delarocha:ha'ah, suami nak beli lagi kot bleh wat bisnes kambing.
@Monalea: betul!
@cik Nur: lama2 memang banyak
@Deru ombak: wslm kak ya..a'ah..dh ok
@Ayuni: ya Yuni
@LidiaSuraya: hahahah
@HanisMY: tu la..lucu!
@SM: bagus tu..amalan yg baik
@Serunai: boleh ajer beli lembu bila banyak. :)
@kasihredha: Salam kenal juga..terima ksih singgah dan follow ya.
@Pena Rozie: alhamdulillah
@Papa Mifz: setuju
@Sham: alhamdulillah.

kay_are said...

guna lebihan duit syiling beli kambing? waa.. mesti banyak duit syiling kat umah kan.. bagus r camtu kak =) sikit2 lame2 dapat kambing ye tak?

MULAN said...

waaahhh.. boleh beli kambing... camni nak cari tabung lama2 la.. excited jugak nak menabung balik..

Shafiq said...

banyak tu duit syiling..:-)

Gen2Merah said...

saya pun teringin nak beli dan pelihara kambing ni.. tapi sayangnya tiada tempat nak simpan mereka.. ehehe

selamat pagi cikgu..

Diana @ bilakukatacinta said...

kita pon simpan duit dalam tabung..boleh lah wat topup nt ujung2 tahun bila poket dah tinggal serdak

anisalya said...

kumpul sikit2 lm2 blh beli kambing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...