February 3, 2012

OrKiD DaLaM KeNaNGaN

Salam semua..
Masih lagi berkisar tentang orkid..sebabnya
nak mengarang , mood entah ke mana.
 Maka,
kenangan lama dipaparkan di sini
sekurang-kurangnya boleh disimpan kalau tak terdelete.
Bunga-bunga orkid ini antara orkid yang pernah
menjadi tatapan saya saban hari sewaktu ia masih kembang
selama ..tak ingat berapa lama.
cantik tak?? tapi sekarang dah tak ada cuma tinggal
satu pokok yang di semai semula masih belum berbunga.








Yang bawah ni pulak, yang ada sekarang tapi dah bertahun2
menunggu namun bunga tak keluar-keluar.
Orkid ini SS beli di taman orkid di Shah Alam tahun 1996
dan bila pindah rumah masih ada bakanya.
Dulu pernah berbunga cuma tak ingat warna apa.
Menjalar rata tapi hanya ada daun-daun dan akarnya  
dah melekat di tiang simen ni.


entah bila akan berbunga ni..dah bertahun tunggu

Nak beli lagi la orkid warna lain pulak
Teruja sangat bila tengok bunganya yang awsome!




12 comments:

kiz said...

yang purple tu lawa laa.. yang hidup pasti pergi..begitu juga bunga.. namun patah tumbuh hilang berganti.

norh said...

kalau orkid tu dah lama tak berbunga, lepas tu nampak tunasnya, pemiliknya memang akan sangat happy... kan kan kan? he he

Rozuan Ismail said...

mmg cantiklah orkid tanam.tapi bunga orkid mcm x tahan lamakan

Bui Junaidi said...

MMG CANTIK..TP DGR CERITA ORKID NI SUSAH NAK JAGA..

Deru Ombak said...

Salam Cikgu.
Saya tak menjadi dengan orkid ni Cikgu. Mmg oshemmm!!!

Yang kembang akan layu..
Yang hidup akan mati...
Itulah qada dan qadarnya.

Yang tinggal hanyalah kenangan yang terhimpun.

Ayuni said...

mak sye pun ske bunga orkid....

Nur-nba said...

Salam.. Kak, rasanya cuba akak letak baja untuk pokok yang tak keluar bunga macam ni(dapatkan di nurseri bunga). Mana tahu penantian akak akan berakhir.

Hanis MY said...

Lawa sgt... Kaknor mmg peminat orkid eh..

whitecappuccino said...

@Kiz: begitulah lumrahnya.
@norh:Oh! teruja sakan la norh!
@Rozuan: kalau jaga, tahan lama tau
@Bui Juinaidi:kena jaga baja dan air @Deru ombak:lumrah alam.
@nur: dah letak tapi tak tau knapa tak jadi.
@Hanis MY:tQ..suka sangat2!

anisalya said...

orkid mmg cantik... suka tgk bunga mcm2 kaler nih.

Zarul said...

orkid ni punya peminat yg tersendir..abg saya pun minat menanam orkid ni dulu

Papa Mifz said...

wah akak boleh jadi geng mak papa mifz nih...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...