December 28, 2011

CeRmiN DiRi

Salam..

Mengapa ada masanya 
kita rasa jauh hati pada seseorang,
rasa geram dan marah,
kadang bila orang tu explain sebab musababnya,
kita boleh terima,..
kita kata, ok..tak kisahla..
Kita saja yang suka fikir lebih2,
berprasangka buruk..

Tapi, tak lama kemudian,
 kita masih lagi rasa tak puas hati.
geram lagi..
Kenapa?

Penyakit hati ke apa?

Bila kita bebas dari perasaan2 negatif
kita akan rasa damai..tenang
pengakhirannya,
banyakkan bersabar,
minta dengan Tuhan supaya
buangkan sifat tak baik dalam hati kita.
Namun sebagai manusia,
perasaan begitu selalu tenggelam timbul..
Muhasabah diri banyak2..
____________________

kucing ni datang ziarah..
sedang cermin diri la ni

20 comments:

Gen2Merah said...

yeaahhh, sentiasa berprasangka baik kan.. owez think+ everywhere (",)

whitecappuccino said...

@Gen2Merah: ya betul!

mMoOnN aAlLeEaA said...

betul tu kak.bila kita dah lupa bila dok sesorang teringatlah pulak....

Ayuni said...

tomeynye kucing!

ieda said...

ye kak .. kadang tuu kita cakap x per .. jgn fikir yg bukan2 ..
tapi x lama .. hati x sedap juga ..
huhuh dah lumrah kak
selalunya saya luahkan pada seseorang ,. kalau luahkan lega sikit kan kak :)

Lady Rina said...

think positive...semuanya akan ok.. :)

pena rozie said...

kucing tu comel la...

Ayen... said...

Salah satu sikap/sifat dlm diri kwn yg kwn nak buang tp masih x mampu2,huhuhu.....

Farah Shamsudin said...

always think positive..:)

delarocha said...

manusia mmg mudah terasa hati

So Shy Lady said...

susah utk tidak fikirknnya tp klau asik duk pikir...bleh stres dbuatnya. bleh jd racun dlm diri.

ksmpulannya jgn byk sgt fikir...lontar jauh2 n srah sj pd Allah... layan kucing lg bgus kan!

wahida said...

eh, saya pun pernah rasa mcm tu kak...mula2 jauh hati, sentap, pas tu bila org tu explain, kita terima, tapi bila fikir balik, jadi panas hati balik...

syaitan la ni...byk menghasut...tapi saya cepat2 istighfar kak, takut benda tu berlarut2 lak...huhu...

Daddylicious said...

mmg hati itu kawan baiknya adalah syaitan yg sentiasa selalu menggangu...

CikPuanHaLia said...

Normal tu kak as a human being.

Kdg2 kita yg pmpuan ni jer fikir yg bukan2 sedangkan takde apa pun. Walau macamana sekali pun nak elak mesti terfikir jugak. Hehehe..

whitecappuccino said...

@monalea:a'ah..mcm tu la
@Ayuni::) tq
@ieda: mcm tu la rasa
@Lady rina: ya..betul
@pena rozie: tq
@Ayen: memang susah nak buang!
@Farah;yup!
@delarocha:setuju! sensitif !
@So Shy Lady: ya kalu duk fikir memang stress.a'ah..layan kucing lagi best.
@Wahida: sama la macam tu la kita rasa..hasutan syaitan kan?
@daddylicious: betul sgt2.
@Cikpuan halia: yup! setuju! susah nak elak juga kan?
@

Papa Mifz said...

kalo semuo positif pun lain mcm lak raso nyer..negatif tuh sure ado..asam garam hidup..

whitecappuccino said...

@Papa Mifz: ya, kalo semua positif memang kita ni baik sangt2 la kan?

sgrmse. said...

comelnya kucing! :D

Hanis MY said...

nauzubillah dr perkara tak elok... selalu fikir positif

kiutnya meow...

anisalya said...

kena mtk byk2 dgn Allah kan agar dijauhkan perasaan tu. kalau tak kita smp kesduah rasa tak sedap. betul tk?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...