December 18, 2011

SeLaLU

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Bahasa melayu dan loghat daerah ada banyak persamaan dari segi perkataan atau kosa kata namun punyai maksud yang berbeza mengikut daerah atau tempat  masing2..Kadang2 bila bergaul dengan rakan2 dari negeri yang berlainan, boleh juga tersasul dibuatnya..

Sewaktu saya sambung belajar lepas SPM dahulu, rata2 kawan saya yang dihantar ke universiti yang sama datangnya dari  KL, Perak, Kedah, Johor dan Negeri sembilan. Saya dah biasa bertutur bahasa standard (chewah!). Kalau yang belum kenal saya mereka ingat saya berasal dari KL atau Johor. Ye lah bila cakap loghat Terengganu atau Kelantan mereka tak faham.. Lain la sekarang loghat daerah terutamanya loghat kelantan dah jadi biasa.

Teringat kisah pada suatu hari lewat musim panas, setelah kami menemui apartment untuk disewa, kawan2 dan saya dibawa oleh senior kami ke sebuah kedai 'used furniture" untuk beli meja study dan sofa. Setelah jumpa dan berpuashati dengan barang yang kami cari serta deal dengan tuan punya kedai, tiba2 terkeluar dari mulut saya,

"Bayar SELALU ke ni?"


Senior saya terus pandang muka saya sambil mengerutkan mukanya,


"Bayar SELALU?? kenapa kena bayar SELALU?"


Kawan2 yang lain juga pandang muka saya dengan riak muka kehairanan.


Saya tiba2 sedar dan membetulkan ayat saya sambil tersipu2, 


"Takkk..barang2 ni kena bayar sekarang ke?"


Senior saya  menyampuk, 


"Ohhh!! ingatkan apa, jenuh la kalau kena SELALU bayar!"


Saya hanya mampu tersengih.

SELALU dalam konteks ni maksudnya SEGERA/SEKARANG ( without delay/right away)  bukannya KERAP/KERAP KALI..


Termalu sekejap saya! biggrin




p/s: bukan saya malu guna loghat daerah tapi bila tersasul dan orang tak   
      faham, rasa segan juga.

10 comments:

kiz said...

ada yang faham ada yang tak faham..

Anonymous said...

hahaha
saya faham!

ewanthology said...

dah faham loghat pantai timur, so tak jadi masalah. sebab pernah dapat housemate org ganu, rakan sekerja pun ada yg dari kelate.

whitecappuccino said...

@Kiz: tak sampai la cerita akak ni ek?
@Lelaki Ini: timaksaih!

Layyinul Harir said...

haha~~
saye pahangggg!!~

nak bayar skang ke,nak bayar acap kali?hehe~

Layyinul Harir said...

haha~~
saye pahangggg!!~

nak bayar skang ke,nak bayar acap kali?hehe~

whitecappuccino said...

@delarocha: oo..ok la tu
@Layyinul Harir: hehe..betul tu!!

Shafiq said...

saya pun pernah tersasul cakap masa kat kampung di Johor..

saya: Bang, bagi daun kucai lima kupang..
brader keda: lima kupang?

Admin said...

Klate maghi~
hehe, sokmo2 jadi gitu,
saloh pehe :)

Latest Post:
1. Yang kau kahwin tu, kau pernah kahwin sebelum ni?
2. Lupakan cinta lama. Kau boleh?

SemuaTentangKita said...

Akak ore kelate ko?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...