January 14, 2012

Dr MenTaL VS Dr ALBaN- JauHi DaDaH

Salam sejahtera!!


Hari ni saya nak kongsi video Dr Alban dan Dr Mental ni.
Ape ke halnya pulak saya share lagu hip-hop kat sini ni?
Sebenarnya saya tertarik dengan kreativiti orang yang buat
lagu dr mental dalam logaht kelantan ni (lucu!), 
sekali dengar memang sebijik macam suara Dr Alban, 
apa yang nak disampaikan ialah
menasihati orang ramai, juga ibu bapa untuk mengawasi 
anak-anak supaya tidak terlibat dengan gejala dadah.
Kalau sakit mata tengok mereka yang terkinja-kinja kat sini, 
maafkan saya ya? 
Ambil yang positif, buang yang negatif ..ok??


Yang tak faham loghat klate tu boleh tengok lirik kat bawah
yang saya translate lebih kurang..kalau silap skit2 tu..abaikan!
*

*
*
*
*

Anak zaman sekarang kalau dah besar besar
budak zaman sekarang kalau dah besar besar
Anak zaman sekarang kalau dah besar besar
Saya nak bagitau perkara yang sedang terjadi


Perkara ini kalau tak ada orang yang nasihat, boleh sesat
Perkara ni kalau tak ada orang yang nasihat, teruk (jadinya)
Tambahan pulak sekarang zaman duit
Serba canggih barang teknologi


Makmal sana makmal sini
sampaikan dadah mereka boleh buat sendiri
susah jugak kalau terlebih cerdik
orang yang bodoh  mudah mereka pengaruhi
macam2 cara mereka cari duit
lima kali kena tangkap pun tak serik


sama2lah kita menyesal
cepat2lah kita sedar
sama2lah kita sesal
cepat2lah kita sedar


yang punya anak kecil yang punya anak besar
yang elok2 boleh jadi kucar kacir
akhirnya kita sakit mental(jiwa)
masa bukan boleh diundur
ramai masuk wad sakit jiwa
no ha ha, no vitamin

Perkara ini kalau tak ada orang yang nasihat, teruk jadinya
Perkara ni kalau tak ada orang yang nasihat, boleh sesat


Jauhi perkara yang tak elok dalam hidup
buat kerja biar berhasil
rezeki ada di mana mana
asalkan kita rajin cari


rezeki takkan datang bergolek
sekarang era globalisasi
dunia canggih zaman IT
semua terletak di hujung jari


ibu bapa mana yang tak risau
anak ketagih dadah
hari-hari pening kepala
sampai bila akan hidup begini
masa depan tidak terjamin
paling menyedihkan yang ada anak isteri


sebagai contoh,Jeming (nama penyanyi)
badan kurus kering tapi lebih vitamin (zat)


Perkara ini kalau tak ada orang yang nasihat, teruk jadinya
Perkara ni kalau tak ada orang yang nasihat, boleh sesat
jangan ikut jangan  ikut
jangan ikut jangan ikut mereka
jangan buat jangan buat
jangan buat jangan buat benda tu (hisap dadah)
jangan ambil, jangan ambil
jangan ambil jangan ambil dadah



Lagu asal oleh Dr Alban- No Coke (cocaine)





'Cause when I come I come rough
Inna reaggae raggamuffin business
Kom!
Hip-hop reaggae inna dance hall style
Hip-hop reaggae inna dance hall style
Hip-hop reaggae inna dance hall style

Verse 1

2 o'clock on a friday mornin'
Come a gun man
Come a knife man
Knife of a bouncer
Mash of the ears
On the run come a Kings Street
There he way arrested, and tested
And the drugs he had on him
He confested
Mi callin' on the youth in his country
Whole heap of boys
Whole heap of girls
Drug abuse is a dangerous thing
Stay out of drugs and stop
The violence
Inna dis hard time you have
Abuse drug
Listen what 'ya say and hear
My point of view
To much drugs you can
Go mental
Da say Dr.
Alban tellin' everybody
We no want no coke, no heroin
No hasch-hasch, no amfetamin

Chorus

Cocain will blow your brain
And ecstasy
Will mash your life!
Cocain will blow your brain
And ecstasy
Will mash your life!

Verse 2

Drug pushing is a serious thing
One time, two time they make a million
Take all the money a run a foreign country
Buiild a big house
Buy a big limousine, Das why I man come
So you for do the right thing
Das why Jah Jah send me
To tell them the truth
Cause is a disgrace
To the human race
Some are flyin' very high
And some are flyin' very low
Could not differenciate
What is right from wrong
Wan't no coke, no heroin

Chorus

Cocain will blow your brain
And ecstasy
Will mash your life!
Cocain will blow your brain
And ecstasy
Will mash your life!

7 comments:

hanis azla said...

dulu2 zaman sekolah mmg minat lagu dr.alban ni.. dok hafal korusnya.. waktu tu tak tahu pun byk nasihat di dalam lagu ni..

ieda said...

not bad lah akak
saya x leh lakk nak dgr nie huhuh

Papa Mifz said...

dadah kalo sekali dah terjebak susah nak patah balik...

Kalamhati said...

hehe best abe jeming kito!

Deru Ombak said...

Haha.. Budok zame lonih kalu doh besa besa..
X dop sapo nok Aja.. Meme susoh laaaa...


Hehe.. Lamo dop kecek kelate....

Ayen... said...

baguslaa lagu ni kan,berunsur nasihat....hehe.

EZAD AMIR said...

Wow...ni lagu lame ni kan?
Seingat aq waktu aq kecik lg ni..
Dr alban mmg bez ar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...