January 29, 2012

WhaT CauSeS DuRiaN To SmeLL So STronG?

Salam all!


Still about durians...do you know why durians smell so strong?


Ripe durian contains a mix of volatile chemical compound. They include esters, ketones and sulphers smell like rotten eggs while ketones smell like your breath upon waking up in the morning.


p/s: bau seperti telur busuk dan nafas  apabila bangun tidur waktu pagi? 
      uhhh! Tapi tetap jadi raja buah...yang penting, sedap aje bila masuk mulut      
      bagi pencinta tegar buah berduri ini.







12 comments:

Deru Ombak said...

Uuhhh!!! Bau telor busuk? Isk isk.. Andaian yang sgt kejam kan Cikgu .. Adeh!!!

Kalamhati said...

hehe tu la istimewanya durian..
busuk pun mahal!hehehe

norh said...

ada aku kisah? durian tetap menjadi pujaan hati..muahahaha

whitecappuccino said...

@Deru ombak: a'ah bau mcm telur busuk tapi rasa sedappp!
@Kalamhati:betul tu!
@norh: bila dah suka, ada aku kisah?? betul!!

ZWAN SABRI said...

Zwan benci durian.. HAHA

Nur-nba said...

Lama dah tak makan durian..

Papa Mifz said...

durian...lamo lak rasa nye tak mkn..huhu

ieda said...

aah kan ..
nak2 kalau musim .. bila belum buka semua macam nampak x lalu .. tapi bila dah buka tgk isi kuning x pandang dahh mak mertua lalu sebelah ekekke ;)

Lady Milo said...

durian pahang d24 pilihan saya!!

anisalya said...

bau dan rasa tu la yg kita cari.

Totie@Tomy said...

sebut pasal durian teringat kat kawan saya sbb dia mmg takot dengan bau durian...

shera haifa said...

bau busuk pun ramai pengemarnya..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...