January 31, 2012

PeRiHaL GaSTriK

Salam all..


Perihal gastrik saya
*  dalam setahun seringkali terpaksa cuti sakit bila diserang 
   gastrik  tak tidur sampai pagi .
* kalau belum jamah nasi, saya dilarang sekeras-kerasnya minum
   nescafe dan  teh/teh tarik. Kalau tak, saja menempah maut sakit.
* Pagi-pagi juga tak boleh makan pulut atau makanan berasaskan 
   pulut seperti pulut lepa, pulut kelapa atau apa2 pulut .
* juga tak boleh minum ais sebelum makan nasi. Tapi saya tak 
   kisah tak minum ais pun sebab saya  lebih gemar minuman 
   panas.
*  meskipun nescafe dan teh tak boleh minum namun  saya masih 
   boleh minum teh o, kopi ocappuccino dan MILO.
*  Doktor juga sarankan, kalau ada gastrik jangan minum SUNQUICK!
*  Cempedak, nangka, mangga, duku, langsat dan buah-buahan 
    yang sewaktu dengannya memang musuh utama. Kalau makan
    buah-buahan ini, sekejap saja akan terasa sakitnya sampai
    bahagian atas  pinggang (tapi ada masa jugak saya curi2 makan)
*  awal pagi selalu minum MILO atau oatmeal untuk mengalas 
    perut.
*  di bulan puasa hanya minum MiLO sahaja untuk sahur, 
    kalau makan nasi, pasti akan keluar balik sebaik sahaja 
    lepas makan.
*  Waktu berbuka hanya minum MILO panas atau teh o panas
    no ice! kemudian baru boleh makan benda lain.
*  Ubat yang mujarab untuk saya setakat ini:


Omilock 20mg Omeprazole Capsule RM1.50 sebiji
* Ubat air warna putih tak berkesan untuk saya.
* Sayur pucuk rebung dan labu sangat berbisa (tapi inilah yang sedap)
* Doktor juga pesan, bila sakit, jangan sapu minyak panas 
   di bahagian  yang sakit.
* Masakan yang pedas-pedas juga tidak digalakkan.

Untuk info lanjut tentang gastrik, boleh baca di SINI dan juga SINI .

19 comments:

Princess Nusy said...

bnyknye pntang larang..stakat ni xtau plak..hehe..ubat minum yg putih tu plg berkesan wlaupun xsedappp.. =)

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Cikgu..
Jaga makan, jaga kesihatan ye...

fsheuzue said...

simpati nye kat awk.. sbr je la k'..jgn lwn ckp dokt taw'..

ataspagar said...

tunggu bulan ramadhan nanti,pasti ramai yang hidap gastrik nih..hehehehe

mMoOnN aAlLeEaA said...

adui kak..kalau dah gastrik ni mcm2x nak kena pantang n jaga. saya lak tiap2x bulan mesti kena senggugut yg sgt2x teruk smpai takleh bangun saya.

Lady Milo said...

saya Milo...kawan baik kamu... teehee..

Hanis Azla said...

bertambah ilmu saya mengenai gastrik.. thanks akak.. walaupun tak selalu kena, tapi sekali sekala memang menghadapinya juga..

wahida said...

hubby saya pun ada gastrik kak, tapi dia degil, teh tarik tetap jadi pujaan hati dia...huhu...


semoga akak dan hubby saya cepat sembuh drp penyakit ni....amin....

aimaniman said...

ni gastrik tahap gaban nie, dengar jer dah seram,.. banyak pantang larang plak tuw,.. semoga sihat dan mampu menjalani kehidupan harian dgn ok, rajin2 makan ubat dan berpantang, jgn degil tau.. isshh

ieda said...

yang penting jaga makan kan kak .. hurmmm risau anak ieda nina tuu
dr dah pernah cakap dia ada gastrik huhuh

padlie said...

dasyatnyee kalau kena gastrik.. kalau cam saya yg takleh terima minuman selain nescafe dan sunquick ni, camne la ye..

Kalamhati said...

huhu mmg kena jaga makan sgt2 kan ciknor..alhamdulillah sy takdok masalah ni

amna said...

lebih baik mencegah dr mengubati.. kan.. jangan langgar pantang ye :)

Hanis MY said...

Byknya kena pantang tapi takpe tuk kesihatan jgk... Kak nor pernah cuba supplement err lupa plak tapi bacteria tu Ada dlm vitagen, stengah org sesuai dan berkesan...

delarocha said...

kena elak makanan yang ber 'angin' ni

cerita best said...

lebih baik mencegah dr mengubati.. kan22222 betol x pa yg pakjoe ckp nie hehehehe

Papa Mifz said...

papa mifz alhamdulillah dah lamo x kene gastric...mkn tak boleh lambat..kene ontime...:)

anisalya said...

saya selalu kena migrain. rasa mcm nak pecah kepala kalau kena. alhamdulillah sekarang ni dah kurang sgt kena serangan tu.

apa pun... kena jg diri. yg pntg tu kena elak. kalau tak mmg crk skt kan?!

Gen2Merah said...

sebua infoi yang bermanfaat ini... saya kdg2 selalu terkena macam tu.. saba je laa.. moga tips ini akan menjadi panduan bersama2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...