January 29, 2011

TeRLuPa YanG MeReKa MeManG TaK TaU

Salam dear friends.
Selepas membaca entri GF semalam, saya teringat nak buat
 satu entri berkaitan dengan surat., maaf ya GF, dapat idea dari
 entri awak tapi berlainan cerita, tak pe kan??

Kalau tanya kawan2, agaknya ingat tak bila kali terakhir korang
 tulis surat kepada kawan2 atau sape2 lah?
Saya sendiri pun tak ingat, agaknya 20 tahun yang lalu kot.
 Anak bongsu saya sendiri pernah bertanya setem tu untuk apa.

Baru-baru ini, saya mengajar pelajar Tingkatan 4
 menulis surat tidak rasmi. 
Mereka  kononnya dikehendaki menghantar surat
 kepada seorang kawan yang berada di Jepun.
 Walaupun mereka pernah diajar tentang surat tidak rasmi
 sewaktu berada di menengah rendah,
 macam biasa la..ada saja yang tak ingat.

Ada juga yang tak pasti nak tulis alamat sebelah kiri ke sebelah kanan.
Selepas beberapa ketika tiba2 seorang pelajar lelaki 
menggaru-garu kepalanya, saya tanya kenapa.
Dia jawab, nak tulis alamat kat Jepun macam mana ya?
 Lantas saya bagitau dia, tak apa la tak tau pun.
Dia tanya lagi, habis tu nak tulis dalam surat macamana
 kalau tak tau alamat.? 
Saya menjelaskan, tak perlu la tulis dalam surat alamat penerima, 
kan alamat tu ditulis kat sampul surat.
 Lalu pelajar yang lain pun menyambut, "Oh! ye ke??"
Eh! tak pernah hantar surat ke? 
Dorang menjawab sekaligus, "TAK"!!
Baru saya teringat, ye tak ya jugak!
 Zaman sms dan e-mail, buat apa la nak tulis surat lagi.

surat-surat yang masih disimpan buat
 kenangan...antik!

Kalau dulu, saya bukan main seronok tunggu posmen
 terutama bila tiba musim cuti sekolah.
Rajin benar berutus surat dengan kawan2 rapat dan.....
Bila nampak posmen lalu, berseri2 muka, 
tapi kalau dia tak singgah memang frust menunggeng!
Cuma sekarang, kalau posmen datang pun, 
mereka selalunya menyampaikan surat -surat
 dari bank, ASTRO dan sebagainya. Betul tak???

Namun sehingga kini saya masih lagi menyimpan surat2
 yang saya terima lebih 20 tahun yang lalu.
Tuuu..kat atas tuu :)

12 comments:

Ayuni said...

hikhik, skang ske gne email je....

Shafiq said...

Rindu gak zaman surat-menyurat dulu.. :-)

azhar said...

saya pon x ingat..hehe

Gen2Merah said...

tak sangka kan rupa-rupanya zaman surat menyurat dah lama berlalu tanpa kita sedari. nampaknya kita semakin menuju ke zaman yang semakin canggih dan kompleks. dunia dah semakin hampir ke penghujungnya.

bighagenjo said...

sebenarnya mmg nikmat bila main balas2 surat ni, rasa dia lain. kan kan kan

Nieza said...

selalu dok tulis surat rasmi jer...hehe oo..cikgu lah ni..patutlah pandai mengarang yer..:)

CIK TOM said...

dulu ms sekolah cik tom suka sgt pos surat n plg happy bila terima surat..excited...still smpn lg semua surat tue...huhu

g0m0k9enDek said...

kita po baru pas aja budak form 1!!! semua tau jer alamat kat mana!!! menjerit2 jawab kak! haha.. kak, kita tag akak kontes!!

noor said...

ciknor ni mesti srt cinta tu ek hihihhi
kat opis slalu ler kena jwb srt

sissyira said...

salam pagi ahad =)

hehe,,seingat saya dgn 1st BF la sy main surat, tapi dah bakar semua dah, dia pun dah kawin dah ada anak 3 dah,,huhu

p/s maaf lama tak jejak, internet problem ;(,

FeeZ~Hafizah~cucuatokaji said...

waa..teringat zaman2 skolah..mase nak antar mesej kat senior yg feez admire, feez gune surat taw..ahakss..malunye..heee...kenangan imau kembali

ini cik ita said...

nostalgia sungguh lihat surat2 tu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...