January 31, 2011

EmPaT SinGGiT, LiMa SinGGiT..BeLi KaK!

Salam semua..
Kenal tak kuih ni?

haa..inilah
 namanya kuih tepung bunga
saya suka makan kuih ni.
rasa lemak2 masin manis.
Pertama kali makan dulu
bila mak buat.

Saya pasti kawan2 kat sini tentu
 suka makan kuih tradisonal kan?
Boleh tak share kuih apa yang korang suka makan?
Seingat saya sejak di bangku sekolah rendah
 sehinggalah tamat sekolah menengah,
saya selalu menolong mak buat kuih untuk jualan.
Jadi kalau kat rumah, sampai tengah malam la tolong mak .
Antara kuih2 yang mak selalu buat untuk jualan ialah,

@

@

@

@

Kuih Ketayap/Gulung

Kuih Sagu
Apam kukus
Kuih Kasturi
Kuih Lapis
Karipap
Kuih Buah Peria

Haa..sedap kan kuih muih ni??
Jom share kuih apa yang
korang suka makan...


p/s: semua gambar2 dipinjam dari google image ya.


January 30, 2011

KePuTuSaN FiNaL SiNgLe BWF KoReA OpeN 2011


Akhirnya
 Datuk Lee Chong Wei
terpaksa tunduk lagi
kepada seteru no. 1 nya Lin Dan..
19-21,21-14,16-21
dalam perlawanan akhir
BWF Korea Open 2011.
Walau bagaimanapun
 tahniah 
kepada DLCW
 kerana 
beliau telah berusaha 
dengan gigih dan bermain
dengan lebih baik.
TAHNIAH!
Tak nak kata apa daa..

TeST,LeSSoN,.ExPeRieNcE

In school, 
we learn our lesson first
 then we take the test....
In REAL life,
we take the test first
 then we learn our lesson... 
Only then,
we have what is called
 "experience"...


from:sahar

January 29, 2011

TeRLuPa YanG MeReKa MeManG TaK TaU

Salam dear friends.
Selepas membaca entri GF semalam, saya teringat nak buat
 satu entri berkaitan dengan surat., maaf ya GF, dapat idea dari
 entri awak tapi berlainan cerita, tak pe kan??

Kalau tanya kawan2, agaknya ingat tak bila kali terakhir korang
 tulis surat kepada kawan2 atau sape2 lah?
Saya sendiri pun tak ingat, agaknya 20 tahun yang lalu kot.
 Anak bongsu saya sendiri pernah bertanya setem tu untuk apa.

Baru-baru ini, saya mengajar pelajar Tingkatan 4
 menulis surat tidak rasmi. 
Mereka  kononnya dikehendaki menghantar surat
 kepada seorang kawan yang berada di Jepun.
 Walaupun mereka pernah diajar tentang surat tidak rasmi
 sewaktu berada di menengah rendah,
 macam biasa la..ada saja yang tak ingat.

Ada juga yang tak pasti nak tulis alamat sebelah kiri ke sebelah kanan.
Selepas beberapa ketika tiba2 seorang pelajar lelaki 
menggaru-garu kepalanya, saya tanya kenapa.
Dia jawab, nak tulis alamat kat Jepun macam mana ya?
 Lantas saya bagitau dia, tak apa la tak tau pun.
Dia tanya lagi, habis tu nak tulis dalam surat macamana
 kalau tak tau alamat.? 
Saya menjelaskan, tak perlu la tulis dalam surat alamat penerima, 
kan alamat tu ditulis kat sampul surat.
 Lalu pelajar yang lain pun menyambut, "Oh! ye ke??"
Eh! tak pernah hantar surat ke? 
Dorang menjawab sekaligus, "TAK"!!
Baru saya teringat, ye tak ya jugak!
 Zaman sms dan e-mail, buat apa la nak tulis surat lagi.

surat-surat yang masih disimpan buat
 kenangan...antik!

Kalau dulu, saya bukan main seronok tunggu posmen
 terutama bila tiba musim cuti sekolah.
Rajin benar berutus surat dengan kawan2 rapat dan.....
Bila nampak posmen lalu, berseri2 muka, 
tapi kalau dia tak singgah memang frust menunggeng!
Cuma sekarang, kalau posmen datang pun, 
mereka selalunya menyampaikan surat -surat
 dari bank, ASTRO dan sebagainya. Betul tak???

Namun sehingga kini saya masih lagi menyimpan surat2
 yang saya terima lebih 20 tahun yang lalu.
Tuuu..kat atas tuu :)

IT's Up To YoU..



one song can spark a moment
one tree can start a forest
one bird can herald spring
one smile brings a friendship
one handclasp lifts a soul
one star can guide a ship at sea
one word can frame a goal
one vote can change a nation
one sunbeam lights a room
one candle wipes out darkness
one laugh can conquer gloom
one step must start each journey
one word must start each prayer
one hope will rise our spirits
one touch can show you care
one voice can speak with wisdom
one heart can know what`s true
one life can make a difference
you see..
it's up to you 

SeRoNoKnYeR LePaK!

Seronoknyer cuti!!
Hari sabtu yang mendung, sejuk!
Walaupun tak pergi kemana-mana
seronok pulak melepak atas katil
 sambil layan blog.
Menambahkan lagi
 kerseronokan
bercuti hari ini
ialah dapat lepak sambil 
menonton


Malam ni pulak nak tengok


 Jepun vs Australia.
Ada jugak 


Piala Sumbangsih
Kelantan vs Selangor...
Seronok!!

January 28, 2011

FoReVeR AnD A DaY

Salam dear friends..
Songs from
 Michael Learns to Rock,
 have become my favourite  since 
I was young and up till now they will always be.
Besides very melodious and entertaining ,this song
has left a great emotional impact on me.
I used to listen to this song over and over
again and I supposed those who realized it
might think what had actually got into me..hehe
Well, whatever! Enjoy it.
(jiwang jap)
  
video


When the night has come
and the day is done
I'm always thinking of you
you are in the air
You are everywhere
in the every thing I do

If I could keep this moment time
if I could make you forever mine
Baby I'm lost in your love
from heaven above
You came to bring me up

Chorus:
With you I feel that I could stay
in love forever and a day

When I walk alone
through an empty home
I just can't stop thinking of you
do you feel the pain

Could it be the same
are you missing me too

I see your face when I close my eyes
I see a glimpse of my own paradise
you came from heaven above
I'm lost in your love
Free as the wind
you give me wings to fly

Chorus:
With you I feel that I could stay
in love forever and a day

My girl I feel I could stay
in love forever and a day



MaSuK SeNaRai LaGi..TQ BeN AsHaaRi!!

Salam..
Entri ini sekali 
lagi ditulis dan 
ditujukan kepada
tak lain dan tak bukan
*
*
*
*

Sebabnya..
blog simple@wonderful
sekali lagi tersenarai dalam
blog list En Ben Ashaari 2011
" Buah Cempedak Di luar Pagar"
Terima kasih daun keladi ya Ben!
Semuga Ben akan sukses sokmo!!

GaNTuNG TaK BeRTaLi

Apa kes  gantung tak bertali  ni? sape pulak yang  digantung tak bertali?
Macam ni..pagi tadi saya masuk kelas cam biasa (kelas tingkatan 5 yang ke lima dari tujuh kelas). Setelah mengira bilangan pelajar yang berada dalam kelas ketika itu, saya dapati  4 orang pelajar lelaki  tiada di tempat duduk masing-masing. Pelajar perempuan bagitau yang mereka ponteng , lalu mengesyorkan kepada saya supaya lapor kepada pihak disiplin.

Saya minta buku kawalan kelas untuk ditandatangani namun diberitahu oleh ketua kelas yang buku tersebut telah hilang.  Kata mereka tentu disorok oleh pelajar yang ponteng sebab nama mereka tercatat "ponteng" dalam buku tersebut. Oh ya,  buku kawalan kelas ini perlu diserah kepada Unit Disiplin untuk pemantauan pada akhir setiap bulan. Dari buku ini guru dapat memantau pelajar yang ponteng atau sebagainya kerana setiap guru yang masuk akan menandatangani buku ini.

Saya teruskan mengajar seperti biasa.  Selepas hampir satu jam, kelihatan kelibat beberapa orang pelajar di luar kelas tapi saya tak hiraukan. Saya tunggu juga kot2 dorang masuk kelas tapi tak jugak. Kemudian muncul seorang budak terjenguk2 kat tingkap, Pelajar perempuan bagitau saya yang tentu  budak tersebut disuruh oleh yang ponteng supaya mengambil beg mereka yg ditinggalkan dalam kelas.

Sebaik habis kelas, 4 pelajar perempuan mengiringi saya sambil membawa 4 beg pelajar yang ponteng tadi untuk diserahkan kepada unit disiplin. Selang beberapa minit, mereka yang ponteng tadi datang untuk menuntut beg mereka. Kebetulan  guru disiplin berada di situ lalu saya serahkan mereka kepada beliau.

Tengahari tadi guru disiplin memaklumkan kepada saya yang mereka berempat akan digantung persekolahan selama 2 minggu selepas peperiksaan TOV nanti iaitu pada 22 Februari. Kan dah kena gantung. Tu la sapa suruh ponteng?? Kalau duduk dalam kelas elok2 kan tak de masalah. Lagipun ini bukan kesalahan mereka yg pertama. Padan la mereka dikenakan hukuman gantung sekolah.  Tak pasal2 awal tahun dah kena tindakan gantung.

January 27, 2011

BeN AsHaaRI BLoG


Salam
Setelah lewat petang baru saya tau bahawa BA telah
membubarkan bloglist lama beliau dan akan 
menggantikan dengan yang baru
Oleh itu saya juga tak mahu ketinggalan
untuk menempatkan diri sekali lagi dalam bloglist beliau.
Nak join? Klik sini


1.Sila nyatakan berapa kalikah anda update sehari dan jumlah entri anda sehingga kini ..
Biasanya 1 hingga 3 entri sehari. Namun kalau tak sempat, satu je la. Setakat ini ada 150 entri .

2.Kenapa anda berminat nak berada dalam blog list BEN ASHAARI ..
Blog BA kan dah tersohor, pengunjungnya teramat la ramai. Selain dapat bersantai di situ dapat juga  melencong ke blog lain dan pada masa yang sama, mereka dapat singgah di blog saya .

3.Apakah perkara yang ingin anda lakukan sekiranya blog anda popular ?
Kalau dah popular? terus saje berblog...

Sekian..Harap masih berkesempatan tersenarai.

TaU TaK?

google image

Do you know that...


This
 January
is very special,
there are
5 saturdays and
5 sundays in one single month.
This happens every 823 years!
They are called the Money Sacs
according to chinese Fengshui.

I got this sms from a friend.

I WiLL SuRViVe, RaIN oR ShiNe


google image

Look at life as a plant:
you can survive only with SUNNY
and RAINY days.
Maybe today's your rainy day, 
you need this rainy day to GROW.
A sunny day is yet to come. 
Let's pray for 
the best.

source:unknown


KeNiNG BerGeRaK2


salam..
Kenapa la 
sepanjang hari ni
kening kiri
 (bukan kelopak mata)
asyik bergedik or 
bergerak2 saja
membuatkan saya
betul2 rimas !
kenapa agaknya?
boleh bagitau 
sesiapa yang tau???
nak menangis ke?
nak jumpa
 orang jauh ke??

January 26, 2011

NaK ReLeaSe TeNSioN..

Salam..
Sejak akhir2 ini
banyak juga kerja2 yang 
perlu diselesaikan selain dari tugas 
rutin di tempat kerja,hingga menyebabkan 
bila waktutengahari kepala akan mula berdenyut2. 
Salah satu cara nak release tension ni, on the way 
balik sekolah biasanya saya akan singgah di supermarket 
dengan anak. Bila masuk supermarket rasa tenang sikit 
tengok segala benda yang ada kat situ. 
lebih seronok lagi anak2 bila mereka dapat" menangkap" 
benda2 ni masuk troli.
Saya pulak suka tengok pembungkus yang berwarna-warni ni. 
Menarik! Memang tujuan mereka pun buat pembungkus 
yang sebegini untuk menarik pelanggan kan?
Apatah lagi kalau isinya sedap!

colourful..suka!
Entah apa kena beberapa hari ni saya suka makan NIPS..hari2 tak pun
selang sehari beli..macam budak2 pulak

suka sebab isinya juga colourful kot :)

Tak pe la kan, jadi budak2 sekejap.

January 25, 2011

ResToRaN TeRTInGGi DuNiA Di DuBaiss

Petikan dari UTUSAN MALAYSIA, Selasa,25 Januari 2011.

Sumber: google

DUBAI, 24 Jan — Dubai menempa sejarah lagi apabila mencatat rekod memiliki restoran tertinggi dunia yang beroperasi di Burj Khalifa, bangunan pencakar langit tertinggi di dunia.

Dinamakan “At.mosphere”, restoran itu terletak di aras 122 di binaan tertinggi yang pernah didirikan di atas muka bumi, yang menakluki ruang angkasa Dubai.

Pada ketinggian 442 meter, restoran itu terletak hanya dua aras di bawah dek tinjauan luar Burj Khalifa iaitu “At the Top”.
At.mosphere boleh memuatkan 210 tetamu dan mempunyai ruang legar yang luas dan mewah, dewan makan utama, bilik makan persendirian dan ruang pameran memasak.

“Burj Khalifa berjaya menjadi satu keajaiban kehidupan. Pengwujudan At.mosphere memberikan satu pengalaman menikmati hidangan tiada tolok bandingnya,” Mohamed Alabbar, Pengerusi Emaar Properties’ dalam satu kenyataan.

Emaar adalah pemaju bangunan 828 meter Burj Khalifa yang menempatkan pelbagai kemudahan perniagaan, dan ruang bersantai serta kemudahan kediaman dan penginapan Armani Hotel Dubai dan Armani Residences. — BERNAMA

p/s: Yang pastinya, kalau berada di bangunan tinggi2 begini buat saya gayat. Mesti kejang kaki saya! Satu lagi, agaknya berapa la kos makan kat sini ya?

January 24, 2011

TeRSeNTuH..

Salam
Hati WC begitu tersentuh tatkala
membaca kisah salah seorang kawan kita kat
 siniNamun betapa pun berat mata memandang,
  lebih berat lagi tuan empunya diri yang menanggungnya.
Hanya kata2 semangat yang dapat dihulurkan tanda kita bersimpati
atas apa yang dialaminya. Oleh yang demikian seharusnya
 kita yang dikurniakan kesihatan yang lebih baik perlu
 mensyukuri nikmat  yang
Allah limpahkan
ke atas
kita.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...