December 10, 2010

KaiN BaTik LaLaLaLa...

Salam..
yang mak bagi..

Petang kemarin mak singgah kat rumah.. Kemudian dia hulur sehelai kain batik jawa..ermmm..macam tu la mak, suka bagi kain batik..WC pakai la jugak kain batik sarung terutama bila nak memasak kat dapur..Yang ada dalam almari pun boleh dikira dgn jari..Banyak yang tak berjahit sebab WC akan pakai beberapa helai sampai buruk baru la  keluarkan yang lain.


Mak memang sayang sangat dengan koleksi kain batik jawa dia. Satu almari kat rumah dia penuh dgn entah berapa helai kain batik jawa..rasa2 ada dekat 100..Kira cam hobi dia la tu kumpul kain batik jawa. Dia pakai sekali dua, dia simpan. Tak tau la nanti dia nak buat apa dengan koleksinya yang banyak tu.. 


Kalau dulu bila pasangan yang baru kawin kat belah Pantai Timur especially Kelantan dan Terengganu, bila bertandang rumah sedara, menantu yg pompuan akan diberi kain batik..yang laki pulak kain pelikat. Tapi zaman sekarang tak tau la ada lagi ke yang bagi kain2 macam ni. 

Usahkan anak remaja, mak2 remaja zaman sekarang pun ramai yang dah tak reti pakai kain batik lagi. Pakai seluar panjang lebih selesa kata mereka. Betapa zaman telah jauh berubah....

11 comments:

Siti said...

teringat kat nenek siti..salah satu peraturan ble blk kg ialah semua anak2 dara oh ya mak2 dara pun diwajibkan pakai kain batik..means kalau rase diri tu dah atas drpd umo 12 thn, anda wajib pakai.hehe, oh lg satu nenek slalu pesan kalau nak blk kg tak bawak kain batik pun takpe sbb die ade byk lg stok..hehe

whitecappuccino said...

>>Oh yer ker? kira Siti ni reti la pakai kain batik ek?

Siti said...

alhamdulillah, berkat duduk kg sepanjang cuti sekolah yg dulu2 maka pandailah siti pakai kain batik..hehe :P bdk2 zaman skang pun kene reti jugak pakai..kan kan ciknor?

♥ Princess ♥ said...

kite mmg pakai kain batik kat umah....sonok pakai....hehehehe

whitecappuccino said...

>>Princess: bagus! sonok pakai..masuk angin hehe

♥ Princess ♥ said...

hehehehe masuk angin.....hihihih

whitecappuccino said...

>>Princess: ye la kadng panas..pakai kain batik masuk angin :)

Kalamhati said...

kalu kita di klate ni..tak panda pkai kain sarung meme keno suko ko ore tuo la..hehe

whitecappuccino said...

>>Kalamhati: stuju sgt2!

Cik Tom said...

cik tom suka pakai kain batik..rasa sejuk je...hehe ;)

Gentleman Frog said...

salam,

satu keluarga pakai kain batik dan kain pelikat klu pki seluar memanjang kt rumah mak kata tok pek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...